18 sep. 2013

Loppisfynd

Dagarna går väldigt fort nu. Kanske beror det på att dom blivit kortare. Kanske beror det på att jag har varit väldigt upptagen - med att göra ingenting. Åtminstone gör jag ingenting som jag kan visa här på bloggen. Mina ögon har senaste veckan varit mer än vanligt grumliga så jag orkar inte hålla på med småpillriga saker. Jag har städat en del och experimenterat en del på matfronten (återkommer om detta), men mest har jag nog bara suttit i köket och tittat på webbtv-repriser, alltså gamla avsnitt av Lyxfällan och den amerikanska serien Hoarders. När jag nu ändå måste betala den %&¤#*/! tv-avgiften! Jag ser dessa tv-program för att dom får mej att känna mej så himla präktig.
Men lite har jag syndat. Jag har inte varit på loppis på över två år, men förra söndan tyckte jag att jag kunde svänga förbi en loppis som pågick bara ett par kvarter från mej. Där fyndade jag detta:
 Fem stora härvor av ett tunt bomullsgarn, à 10 kronor. Exakt vad jag ska ha detta garn till vet jag inte, men det kan nog användas till rätt mycket - virka, väva, knyta knåpa ... Jag kunde inte stå emot i alla fall.
Jag har påbörjat att nysta upp garnet (passande syssla medan man ser på tv), men det kommer ta åtskilliga timmar innan alla fem härvorna är nystade.
 Det här garnet är väl tänkt för virkning antar jag, så jag provade att virka lite. Det blev en sorts improviserad spets. Det hade kanske varit lämpligt med min smalaste virkkrok men den har jag fortfarande inte återfunnit (och det vete sjutton om jag sett att virka med den), så det blev en 2,5mm och det funkade nog så bra.
 När jag virkat klart provremsan kom jag på att det skulle ha varit snyggt om jag satt några pärlor på garnet och virkat in i första hålvarvet, men det hade jag ju inte tänkt på när jag började. Istället tog jag en bit guldglittrigt band och flätade in mellan stolparna.
 Julaktigt blev det förstås med rött och guld. Jag får försöka hitta på nåt att använda den här lilla remsan till, det blev väl knappt 20 centimeter.
 På tal om jul så gjorde jag ett par julklappar idag. Nämligen ett par snytingfodral. Jag ska till stan på fredag och träffa ett par väninnor, och eftersom det är stor sannolikhet att vi inte träffas nåt mer innan jul, så tänkte jag att jag skulle ge dom dessa julklappar redan nu.
Visserligen ska jag väl till stan en gång till i år, nämligen på en ny MR. Idag fick jag ett brev som uppmanade mej att boka tid på hälsocentralen för blodprovstagning inför detta. Och bifogat var denna karta av klistermärken avseende alla prov som ska göras. Undrar hur många liter blod som behövs? Men det är ju bra att få allting kollat, det är en fördel med att ha en sjukdom som medför att man faktiskt blir undersökt en gång om året eller så.

4 kommentarer:

myrica sa...

Det kan vara gott ibland att bara sitta och kolla tv, man har väl sina dagar alla, fina näsduks fodral du gör Du kan mycket och är så händig tycker jag. armbandet du virka blev ju jätte gulligt.
HA det gott
kram

lopplisa sa...

Tråkigt med synen!! Undrar bara om du inte kan få synhjälpmedel av några slag?? T ex lampa med förstoringsglas. Har du kollat upp det? Fint förresten att du utnyttjar tv-licensen och samtidigt kan boosta självförtroendet :) Fortsatt fina snytingfodral och snygg spets! Hoppas du får det skoj i stan på fredag!

Eva sa...

Snygg spets Miri tänkte direkt på gardinomtag till jul, men då får du nog göra den lite längre. Var på samma loppis och köpte en stor påse kuddstopp för 20 kronor. Hoppas du får behålla lite blod så jag inte får se dig på byn kritvit i facet. Som sagt var Lyxfällan får oss verkligen att bli stolt över oss själva.

Miris Skaparlusta sa...

Eva, gardinomtag var en bra idé, fast jag sätter ju aldrig upp några julgardiner ... Några större mängder blod ville dom inte ha trots alla klisterlappar, jag var dit idag och lämnade en skvätt.
Lopplisa, jag har skaffat lampa med förstoringsdglas men den står nere i butiken och där är jag ju knappast numera - får nog ta upp den och ställa den på köksbordet så kan jag sitta här och knåpa.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...