Trista trosor och en kul grej

Jag slutade ju köpa kläder för flera år sedan, och en anledning var att det är ytterst sällan något passar utan att man måste sy om. Då kan man lika gärna sy om det man redan har, eller sy nytt. Inte ens trosor funkar! Det blev jag varse förra vintern när jag satt i soffan med bruten fotled och inte kunde ta mej till tvättstugan på sex veckor - då beställde jag nämligen en bunt nya trosor.

Såna här ... eeh ...
Alltså såna här, hipsters eller vad dom kallas. Snygga och till synes bekväma. Jodå, dom sitter bra när man just satt på sej dom, men efter ett tag har benöppningarna töjt ut sej och totalt tappat fasonen. Dom rejäla och präktiga trosorna börjar omvandla sej till nån sorts stringmodell. Vansinnigt irriterande obekvämt!
Igår kväll tog jag och fixade två par. Benöppningarna har fållar som är precis lagom för att dra in ett resårband i, så det var vad jag gjorde. Idag har jag haft ena paret på mej och dom sitter som en smäck! Finemangs, nu ska jag leta rätt på övriga par och åtgärda dom alla!
***
Igår när jag pratade med sonen så sa han att han just skickat ett mejl till mej. Jaha, så jag kollade genast detta. Mejlet innehöll en länk till en specifik ebayvara. Jag klickade på länken och fick se den här bilden.
Är det din bil? sa jag - inte för att jag känner igen nån bil, men det var rätt färg i alla fall. Jo, sa han. VA??? Huh? Jag blev verkligen konfys, för det var en vara som såldes för 60 dollar och säljaren fanns i Taiwan - knappast Tim som annonserat ut sin bil alltså. Annonsen gäller en bakluckespoiler (en tämligen meningslös grej som mest är till för att piffa upp bilen). Hur kunde Tims bil förekomma i den annonsen?
Jo, det var så att han beställt en sån där spoiler från den där säljaren. Sen mejlade säljaren för att höra om han var nöjd med köpet. Tim mejlade tillbaks och sa att han var nöjd och bifogade en bild på sin bil med denna grej monterad. Varpå säljaren undrade om han kunde skicka fler bilder, för dom behövde nya bilder till annonsen. Jomenvisst, tyckte Tim och skickade några till bilder. Längre ner i annonsen ser man bilderna i större format och där kunde jag se att flera av bilderna var tagna på Vitberget här i Skellefteå! Och strax nedanför den sista bilden står det  ~Special thanks to Tim (Sweden)~ Riktigt festligt tyckte jag - Tims bil har blivit taiwanesisk fotomodell, haha!
***
Sen har vi fotomodellen på första bilden i det här inlägget - Stellabella Supernova. Hur har det gått för utbrytarfröken sen sist? Jo, det var lugnt ett par dagar, då jag äntligen verkade ha täppt till alla kryphål i stängslet. Men på torsdagkväll var hon ute hela kvällen och kom inte in förrän nån gång på natten, så jag anade att hon lyckats hitta en ny utväg. På fredag kollade jag ännu en gång stängslet men hittade inget hål. Jag släppte ut henne igen och det verkade lugn under dagen, men på kvällen blev hon rastlös. Jag höll ögonen på henne för att se vad hon skulle hitta på. Först rände hon bara omkring, men så tog hon sikte mot den bortersta stolpen som sitter mot husväggen och vips hade hon klättrat upp. Fanken också! Jag skrek "NEJ, Stella! Kom genast tillbaks!" Hon vände sig om där hon stod och vinglade och såg ertappad ut. Jag försökte tala förstånd med henne. Mina katter brukar faktiskt hejda sej när jag ropar NEJ! Hon tvekade ett par sekunder, men även om hon hade velat så var det inte så lätt att vända om balanserande på en smal bräda, så det slutade förstås med att hon hoppade ner på utsidan. Jäklar!
Jag knipsade en bit ut rullen med kycklingnät och gick ut till rastgården. Sen satte jag upp denna bit kycklingnät i form av en tunnel längst upp på stolpen, och knep ihop tunneln upptill. Klättrar hon uppför stolpen nu hamnar hon i en tunnel utan öppning upptill. För att ytterligare förhindra att hon ens försöker så satte jag dit ett knippe kvistar från röjningen i hallondjungeln. Jag satte såna buskage på alla stolpar som hon möjligen skulle få för sig att testa. Sen var det bara att vänta på att hon skulle komma tillbaks, vilket hon gjorde klockan 01.40 natten mot lördag.
Nu har hon inte tagit sej ut mer, men jag håller ögonen på henne hela tiden när hon är ute (har tillbringat många timmar stående de senaste dagarna). Hon är mycket frustrerad! Vid två tillfällen när hon stått nedanför stolpen och funderat har jag öppnat fönstret som är precis ovanför och hällt vatten på henne - inte direkt på henne utan jag lät det rinna över fönsterblecket. Sen dess har hon sprungit därifrån så fort jag öppnat fönstret. Men jag tänker inte låta henne vara ute på kvällarna, för det är då hon är som mest desperat. Och snart ska jag beställa tid hos veterinären ...

Read Comments

1 kommentarer:

myrica sa...

Det tyckte jag var häftigt att bilen var med i reklam.
Och så söt din katt är men dom kan ställa till det.
Krama henne från mig.
kram