Necessär - ett första försök

En kväll förra veckan då jag väntade på att Ziggy skulle komma hem för natten, så sydde jag äntligen en necessär som jag länge tänkt göra. Jag har tänkt prova några olika modeller och började med den här som tycktes rätt enkel. Den är enkel, så pass enkel att jag var lite slarvig och den blev inte helt lyckad. Nästa försök ska jag tänka till lite mer. Men den blev rätt fin ändå tack vare det gulliga tyget.

Liten necessär, sminkväska, börs eller till lite vadsomhelst.
Först plockade jag ut en dragkedja ur min digra samling. Det blev en gul, 18 cm lång. Passande tyg var det gulrandiga med blombårder och till foder ett med bredare ränder i gult och vitt.
Jag klippte tygerna med urklipp för hörnen, men nästa gång ska jag sy hörnen och klippa sen, för det blev lite förskjutning när jag sydde ihop.
Tygerna läggs räta mot räta med dragkedjan emellan, kant i kant. Se till att dragkedjans räta ligger mot yttertyget. Sy ihop först tygernas ena överkant mot dragkedjans ena sida och sedan de andra kanterna mot dragkedjans andra sida. På bilden ovan ligger tygerna vikta åt varsitt håll med dragkedjan i mitten.
Vänd ut rätsidan på tygerna så att dragkedjan kommer fram. Öppna upp dragkedjan och vänd fodersidan utåt. Jag funderade på om jag skulle göra den snygga versionen med dolda sömmar även på fodersidan, men då skulle det behövas en öppning (med sömsmån) nertill i fodret (alltså fodret klipps i två delar) för att kunna vända ut rätsidan och jag hade ju inte klippt med hänsyn till nån sån sömsmån.
Så det blev att sy ihop båda tygerna tillsammans med en synlig söm på insidan. Sy ihop sidorna från dragkedjan ner till hörnen. Vik ihop hörnen och sy tvärsöver.
Kom du ihåg att öppna dragkedjan innan sidsömmarna syddes så är det nu bara att vända ut rätsidan. Jag hade förstås glömt att öppna upp ( det var bara en liten öppning) dragkedjan så det blev lite knepigt att dra upp den från fel sida.
Det som inte blev så snyggt är att sömsmånen syns när man öppnar dragkedjan. Och så blev den lite förskjuten eftersom dragkedjans ändar inte satt ihop. Nästa gång ska jag sy på ändar på dragkedjan så att det blir snyggare avslut på den och att båda ändarna blir lika. Jag ska också klippa ett tvådelat foder för dolda sömmar och se hur det går att sy ihop yttertyg och foder var för sig - lite knepigare men det bör bli snyggare, om jag åtminstone är lite ordentlig och ger det lite mer tid.
Att sy den här necessären gick i alla fall snabbt.

Read Comments

3 kommentarer:

lopplisa sa...

Vilken bra beskrivning!! Den blev ju jättefin, necessären! Och learning by doing, är aldrig fel (eller ja, det beror väl på.. i kärnkraftssammanhang.. nja, nej tack!)Ha det gott!

Miris Skaparlusta sa...

Tack! Ja kärnkraftverk och atombomber borde man verkligen inte pyssla med innan man tänkt hela vägen - hela vägen tills man kommit på att det just är något man inte ska pyssla med alls ...

myrica sa...

Vilken söt necessär och vilket härligt mönster, så enkelt och fint.
Ha det gott
kram