Man tager vad man haver-recept

Grytor är bra för man kan slänga i lite vadsomhelst. Jag har tänkt att verkligen anstränga mej och använda det jag har i frysen (blev särskilt angeläget nu när jag plockat hallon som ska rymmas också), och även se till att det inte blir rester liggande i kylen för att mögla och ruttna. Så häromdan blev det en "man tager vad man haver"-gryta.

I kylskåpet fanns en halv zucchini, en tomat och istället för gul lök så tog jag rätt på tre rödlökar som fått långa blast - själva lökarna var inget att ha, men blasten klippte jag i bitar. I frysen hittade jag en burk med aubergine i bitar och en påse blandade paprikabitar. I skafferiet hittade jag en (flera år gammal) burk kokosmjölk och en liten burk majskorn.
Zucchinin skar jag i strimlor och fräste ihop med lökblasten. Tomaten skars i bitar och så hällde jag det och resten av ingredienserna (halva kokosmjölken) och lät det puttra en stund. Bland kryddorna hittade jag en halv påse Tikka masala-mix som jag rörde ner + lite gurkmeja, koriander, svartpeppar och timjan (och en liten gnutta salt). Rörde ihop och avsmakade - hmmm, inte illa alls, bättre än jag trott! Ett par dagar tidigare hade jag kokat ris som jag hade kvar av, så det fick komplettera grytan. Det blev tre portioner av denna helvegetariska (veganska faktiskt) gryta.
Efterrätt eller mellanmål - färskplockade hallon så länge det varar. Jag har aldrig vispgrädde hemma (inte bara för kalorierna utan också för att min visp låter så förskräckligt så jag måste använda hörselkåpor när jag använder den!) så det blir ett alternativ - nämligen keso. Keso kan användas både istället för grädde och glass till bär. För en sötare smak kan man röra i lite vaniljsocker.

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Vilka fina hallon! Rena rama utställningsexemplaren!

Miris Skaparlusta sa...

Ja jag har präktiga hallon - en del är stora som rejäla jordgubbar!