Kommer ni ihåg Rumänien

Jag gjorde ett inlägg på min mycket eftersatta skrivarblogg häromdan. Det var en featureartikel jag skrev en gång som uppgift i en kurs som jag tror hette Skapande svenska. Och idag var det en notis i Expressen om att diktatorn Ceausescus avrättninsplats ska öppnas för allmänheten. Det var ju mycket dramatik i Rumänien då när han avsattes och sen avrättades (tillsammans med sin fru). Och sen var det dom hemska bilderna från barnhemmen som orsakade ramaskri.

Några år senare lärde jag känna en tjej från Rumänien, och när vi fick den här uppgiften om att intervjua någon till en featureartikel så tänkte jag på henne, för hon hade en del att berätta.

Vill du läsa artikeln så finns den här.
Jag vet inte hur det står till i Rumänien nu, men förhoppningsvis har det blivit betydligt bättre. Fast romerna har det visst sämre nu än på Ceausescus tid ...

*** Dagens snabbpyssel ***
 Min hjälpsamma granne Börje sågade tidigare i sommar ner min torkvinda - jag har aldrig använt den och den stod bara i vägen när han klippte min gräsmatta (jo, sån service har jag), så han fick gå loss på den. På linorna satt några gamla klädnypor av plast, och dom var så  spröda av att ha hängt där i väder och vind i åratal så dom blev till smulor när jag klämde på dom. Det som blev kvar var metallfjädrarna och vad man kan använda dom till hade jag ju sett nånstans så dom tog jag rätt på för ett återbrukspyssel.
 Med några pandorapärlor blev det halsbandshängen i olika färger. Lite pillrigt var det att få dit pärlorna men det tog ju inte mer än ett par minuter ändå, så det var verkligen snabbgjort. Sen var det bara att trä en snodd (silkesnöre) genom spiralerna och så avslutade jag med spiralfästen och ett klolås.
Jag måste försöka få tag i fler såna här ...

Read Comments

2 kommentarer:

myrica sa...

Vilket härligt halsband, snabbt om inte annat.
HA det gott
kram

lopplisa sa...

Läckert halsband! Mycket smart! Aha, så du har en skrivarblogg också!! Det visste jag inte förrän jag såg det här inlägget. Får kika in där när jag har lite mer tid.. nu ska jag packa för imorgon bär det av till P-gal. Mors så länge!