4 aug. 2013

Hallon, solfjädrar och en förlupen katt

I fredags blev det uppröjning i hallondjungeln. Min granne Börje hade lånat en röjsåg och gick lös på djungeln för att skapa lite mer framkomlighet. Tim fick bära undan allt ris och jag slet upp rallarrosorna för hand (vilket är lätt gjort), en del var två meter höga. Sen plockade jag in en liter hallon. Och idag har min mor varit här och vi har plockat några liter.
  Även i Stellas rastgård mejades det förvuxna gräset och ogräset ner, och en del av hennes hallondjungel. Jag passade på att plocka bären därinne medan hon var inomhus. Sen fick hon komma ut. Jag var och handlade och när jag kom tillbaks var Tim ute och sa att Stella rymt. Jäklar!
Nåväl, det löns inte att leta efter henne - hon vet att hon är ute olovandes och håller sig undan - det bästa är att gå in och invänta henne. Tim hittade ett par hål i stängslet och lagade det, och så lät vi dörren till rastgården stå öppen så hon kunde komma in den vägen. Hålen hade nog funnits där tidigare men dolts av det snåriga gräset innan det mejades ner.
Så småningom kom hon smygande och efter lite funderande kom hon in. När hon kom in genom fönstret (som är utgången till rastgården) fick Tim skynda sig ut och stänga dörren. Stella var misstänksam och var snabbt tillbaks i fönstret för att kolla. Och när hon stod där gjorde jag en riktig tabbe - jag tog lite i hennes svans. I normala fall skulle hon inte bry sig om det, men nu var hon lite hispig efter sitt rymmaräventyr, så hon flög ut genom fönstret som skjuten ur en kanon. Hon landade på gräset och försvann som ett spjut in i sin djungel. Sen såg jag inte henne mer den dan, det var vid tretiden på e.m.
Lördagmorgon kl. 4.30 kom hon in, åt och drack lite och gick ut igen innan jag hann hindra det. Sen var hon borta hela lördan förutom en snabb visit (2 minuter) vid tretiden. Tio över ett i natt kom hon in och åt och drack. Sen kom hon in i sovrummet och fortsatte in i rummet innanför - då skyndade jag mej och stängde in henne och sprang ner för att stänga fönstret.
Idag på förmiddan så var jag ut och inspekterade stängslet och upptäckte fler kryphål. Jag lappade ihop allt jag hittade och släppte ut Stella igen för att se vad hon skulle hitta på - om jag ser var hon kryper ut så är det lättare att hitta dom där kryphålen. Hon gick in i sin hallondjungel och försökte hitta nån utväg därifrån, men eftersom det hade röjts på utsidan av stängslet så hade jag kollat att det var helt där och det verkade inte som om hon hittade nån utväg. Jag såg inte att hon tog sig ut nån annanstans heller, och mor och jag ägnade oss åt att plocka hallon. Det här var vid halvtolv idag och jag har inte sett Stella sen dess. Så antingen gömmer hon sej (vilket hon är bra på) eller så hittade hon ett nytt kryphål. Hon kommer väl tillbaks inatt då ...
Och om två månader kanske jag har fler än två katter ... hmmm ...


Och som om det inte var nog med elände så är det ohyggligt varmt också. Igår gjorde jag därför ett par solfjädersörhängen ...
Jag klippte ett par remsor av vinrött papper med guldtryck, veckade och gjorde hål med en stoppnål. Sen trädde jag på ett par stora bindringar och satte dit örkrokar.

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Skitsnygga örhängen!! Ser exklusiva ut! Mmmm.. ser gott ut med hallon! P g a fästingskräck avhåller jag mej från bärplock i år, har ju bara tillgång till skog - ingen trädgård. Eftersom jag missade påfyllnad av TBE-vaccin med några år, så får jag väl börja på ny kula med det till våren. Hatar fästingar!!! GRRRR!

Miris Skaparlusta sa...

Vi lär ha fästingar här också, men det är förstås mer av dom söderut. Jag är ju knappt ut på sommaren och har alltid långbyxor, men katterna skulle kunna drabbas och usch fy att behöva plocka bort såna där kryp!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...