31 aug. 2013

Chokladkaka i mikron

Understundom drabbas jag av akut behov av en kaka. Jag bakar ytterst sällan och då är det oftast havrekakor jag gör. Men för ett par veckor sedan fick jag en oemotståndlig längtan efter en mjukkaka. Att göra en kaka i ugnen tar alldeles för lång tid när suget slår till, så då är det tur att jag har ett recept på en chokladkaka som man gör i mikron. Totalt tar det mindre än tio minuter att röra ihop och grädda denna kaka!
Första omgången hade jag vindruvor hemma så jag kunde lura mej till att tro att det blev en nyttig efterrätt (som dock förtogs av att jag gjorde en florsockerglasyr på kakan). Gott var det i alla fall.
 Jag har en form som är 20 cm i diameter som blir lagom. I botten lägger jag en rundel av bakplåtspapper (som går upp en bit på kanterna också) vilket underlättar för att få upp kakan ur formen.
Till receptet hör en chokladglasyr, men jag antar att den ska kokas (det står inget i receptet hur man gör) och det är jag för lat för, så det blev en florsockersglasyr andra gången också, med strössel dessutom ...
Fast jag använde mindre socker och mindre margarin än i receptet, så det kompenserar väl lite?

Här är receptet:

Chokladkaka i mikron  (form 20 cm diameter)

100 g margarin (jag använder flytande margarin)
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
2 ägg
1½ dl socker (fast det räcker med hälften)
½ dl kaffegrädde (går bra med mjölk)

Rör ihop ingredienserna. Häll i lämplig form (smöra och bröa eller använd bakplåtspapper). Kör full gas i mikron 4-5 minuter. Klart!

Glasyr:
25 margarin
½ tsk mjöl
1 tsk kakao
1 msk socker
½ dl kaffegrädde

Som sagt gissar jag att glasyren ska kokas, men man kan ju helt skippa glasyr eller göra någon annan variant också.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...