25 juli 2013

Ny knytteknik


Idag blev det äntligen lite pyssel för jag lärde mej en ny knytteknik. Jag prenumererar på TIATs (TyingItAllTogether) youtube-kanal och där finns många videor som visar olika knyttekniker för paracord (fallskärmssnöre). Nu har inte jag några såna snören men det går att använda teknikerna på andra snören också, som silkesnöre. Jag tog silkesnöre i cerise, pistagegrönt och blått.
I videon anges att det ska vara två 5 feet (ca 1,5 m) och ett 8 feet (ca 2,4 m) snöre. Det längre är det svarta, eller i mitt fall det blå. Jag klippte mina snören efter de måtten men det blev mycket över, så med silkesnöre räcker det med 1 meter resp. 1,5 med en decimeter extra för lite marginal.
Videon visar mycket tydligt hur man knyter och man kan ju pausa om man inte hinner med. Det här armbandet var riktigt enkelt att göra, det knepigaste var knuten på slutet som fungerar som knapp. Jag tvivlar på att jag fick den rätt, men man kan ju använda nåt alternativ till stängning (jag tycker knuten blev lite väl liten också), t.ex. en stor pärla som på det blågröna armbandet här.
Det här var som sagt en enkel men effektfull knytteknik. Ska säkerligen prövas igen med olika färgkombinationer.
Armbandet blir ju ganska brett och jag tänkte att det skulle kunna bli ett snyggt hund- eller katthalsband också. Eller kanske nånting annat ...

1 kommentar:

lopplisa sa...

Läckert! Jag skulle vilja testa någon gång med mattrasor och se om en liten matta kan bli till på något vänster.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...