Nästan klart!

Igår jobbade vi hårt - ja, det var faktiskt mest Tim som jobbade, jag var hantlangare/arbetsledare. Vi samarbetar rätt bra - han funderar och jag säger "äsch, det är inte så noga". Klara blev vi i alla fall med tapetseringen av min trapphall!
Det här är vad jag ser nu när jag kommer nerför trappen!
Det som återstår är för mej att måla och sätta tillbaks golvlisterna. Golvet vill jag också byta, men med väggarna fixade ser golvet faktiskt snyggare ut också (det är inte lika fult och trasigt som det i farstun) så det kan anstå ett tag till.

FÖRE och EFTER
Så illa som den här före-bilden har det inte varit ändå - den bilden togs under rivningsfasen (mina polare Humle och Dumle var här och gick bärsärkagång). Där är det bara en smal öppning men sen togs biten till höger bort också (med alla flisiga brädor). Öppningen gjordes också ända upp till taket. Väggstumpen till vänster blev kvar (är inte riktigt säker på varför) och har varit ofixad ända tills nu (jag har dolt den bakom en panelgardin). På andra sidan öppningen är hallen i lägenheten nere. Till vänster dörren till farstun (alla dörrar nere var bruna men dom målade jag vita ganska omgående).
Det var för att få ihop lägenheterna som jag ville ha en öppning här (jag hade velat riva hela väggen till höger men den var visst bärande). Innan jag fick den här öppningen var man tvungen gå via farstun för att ta sej mellan lägenheterna. Dörren från farstun in till lägenheten nere har byggts för (där sitter nu hatthyllan som tidigare satt på den här rivna väggen), men än återstår att göra klart väggarna där.
Det som skymtar i öppningen är mitt spegelgalleri, där har jag min samling av speglar med "guld"-ramar i olika format (10 stycken).
Det satt en bräda till som dolde tapetkanten här (Tim tog bort den innan jag hann fota) så det har inte sett riktigt lika illa ut som på denna bild, men den trasiga vävtapeten har ändå varit synlig.
Det var alltså en vävtapet så det gick ju inte att bara tapetsera väggarna. jag hade tänkt bredspackla det hela, men Tim köpte sån där renoveringsduk istället. Och det är förstås ett snabbare sätt att få till en vägg. Den sätter man upp med våtrumslim som rollas på väggen. Sen har man en slät och fin vägg att tapetsera.
Så här ser nu den delen ut - en viss skillnad!
Det knepiga med den här väggen är elementet med rör som går in i väggen. Just den biten fick jag sitta och pussla med.
Storstadsvy i min lilla trapphall.
Den där väggstumpen (som doldes av panelgardinen) med lager av olika material (byggdes tydligen upp av rester) blev nu fixad så det blev en hel vägg som kunde tapetseras. Tim klagade över att det inte skulle bli bra (han är ingen snickare), men jag har faktiskt försökt få hit nån snickare tidigare för att få hela det provisoriska bygget fixat, men dom som skulle höra av sig gjorde aldrig det - dom vill visst inte ta på sej såna här småjobb. Jag blev rätt sur och bestämde mej för att fixa det själv (med Tims hjälp) även om det inte blir proffsigt gjort. Spelar ingen roll att det fortfarande är lite provisoriskt runt öppningens kanter, huvudsaken att jag kan tapetsera, sa jag, och Tim spikade till slut upp väggen.
Så här ser det hörnet ut nu!
Den långa väggen går fram till trappen. I själva trappuppgången är det vitmålad väv som är helt okej.
Sonen som i stort sett gjorde jobbet, såg också till att städa upp efter vårt klipp och klistra-projekt. Puss på dej Tim!

Read Comments

5 kommentarer:

lopplisa sa...

Här händer det grejor minsann!!! Och snyggt blev det! Gillar tapeten så mycket att jag nu måste fråga: var har du köpt den??

Det är bra med bra söner som är trevliga som prickar (och döttrar med förstås!). Ha det!

PS väntar nu på resten av huset.. :)

Eva sa...

Heja Miri, så fint det blir

Miris Skaparlusta sa...

tackar, tackar! ja, tapeten är Boråstapeter Borosan EasyUp, artikelnummer 39135.
Nu blir det nog inte så mycket mer husfixning i år - om jag nu inte lyckas bestämma mej hur det ska se ut i farstun, då kanske det blir gjort.

Åsa.Li sa...

Jisses vilken skillnad. Vist är de skönt med ljusare känns mera rymmligt då.

myrica sa...

Vad fint det blev, det har du och din son gjort bra.
Ha det gott
kram