23 juli 2013

Katta-strofområdessanering

Inget pyssel idag heller, men nu har jag i alla fall målat golvlisterna till trapphallen och i morgon ska jag se om jag lyckas spika fast dom.
Sen tog jag idag itu med ett annat projekt:
Mina katter har ett eget badrum. Visserligen badar eller duschar dom sällan så det kan tyckas lyxigt, men inte heller jag vill duscha i det badrummet med sanddyner utanför duschkabinen - visst kan det vara trevligt med sand mellan tårna, men inte klumpbildande kattsand på våta fötter! Sen jag slutade använda badrummet på grund av att både toan och blandaren på handfatet började läcka och jag stängde av vattnet i väntan på att komma mej för med att åtgärda problemen, har badrummet alltmer börjat likna en öken (eftersom jag inte ids städa det så flitigt). 
Det blir inte bara en massa sand på golvet (dom är som ena grävskopor dessa kattastrofer), det blir ganska dammigt också, som ett ljusgrått puder överallt. Och det var mest för att slippa dammtorka väggarna som jag kom på att det kanske vore en idé att ställa in lådorna i duschen och isolera dom lite från resten av badrummet.
Nu glömde jag ta en före-bild innan jag sopade ihop sanddynerna, men tänk nånting åt det här hållet ...
Eftersom det nog inte är så bra att få en massa sand i duschens avlopp heller så började jag med att tejpa för det innan jag ställde in lådorna.
 Lådorna stod tidigare utanför duschen i smatten till vänster. Det som skymtar i nedre hörnet är kåpan till den svarta lådan. Eftersom det var för besvärligt att hålla på och ta av den varje gång jag skulle rensa i lådan så använde jag den inte så länge. Att ha den på minskade sandutkastningen och dammandet, men jag tänkte att då blir det ju dammigt på insidan av denna kåpa och så får dom det i pälsen när dom snor runt därinne och det kan ju inte vara hälsosamt. När jag köpte den andra lådan blev det dessutom för trångt.
När jag ställt in lådorna i duschen så började jag fundera på hur mycket sand dom skulle skotta ut därinne och att det kanske blir lite besvärligt att sopa upp det för det är ju inte så mycket svängrum mellan duschväggarna. Så i tanken att kanske kunna lyfta upp och ösa tillbaks det mesta i lådorna så la jag dit ett par utrangerade bordstabletter (som dom tidigare haft som matskålsunderlägg). Det dom slänger ut bakom lådorna får jag ta rätt på vid storstädning.
Med bara en öppning lagom stor för dom att komma in och ut, hoppas jag det blir mindre dammigt och så blir det i alla fall enklare att dammsuga golvet utanför duschen. Kanske jag ska lägga en liten matta utanför öppningen som dom kan torka av fötterna på för att inte dra med sej så mycket ut i hallen. Nu kan det bli läge att fixa toan och kranen också så jag slipper springa nerför trappen på morgonen när det krisar.
Får se vad kattastroferna tycker om ommöbleringen. Ziggy använder mestadels utedasset (hos grannarna, hehe) så här på sommaren, men Stella brukar komma in för att gå på toa. Jag försökte få dom att inspektera nyheten nu ikväll när Ziggy kom in en vända för att äta, och Stella kom ner från vindan (där hon tillbringat kvällen), men ingen av dom var intresserad. Nåja, då behöver jag inte städa mer i kväll ändå.

P.S. Jag har alltså ett annat badrum som jag använder - utan sanddyner utanför duschen - ifall nån nu trodde att jag aldrig duschar ...

1 kommentar:

lopplisa sa...

Värst vad huslig du har varit på senaste tiden!! Fint blir det förstås och fiffigt med braiga lösningar! Få se nu om katterna instämmer :)

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...