24 juli 2013

Färgcentralen

Idag har den omtalade värmeböljan drabbat även Boliden. Det var varmt igår också, men idag är det alldeles för mycket sommar för min smak. Det var ju läge att krypa ner i källaren och pyssla med något och jag gjorde ett försök, men lyckades inte åstadkomma något alls. Min hjärna funkar inte så bra just nu och den allmänna tröttheten som legat som en tyngd över mej hela sommaren blir inte bättre av att det blir tungt att andas i värmen.
Jag har fått ägna mej åt sånt som inte kräver någon avancerad tankeverksamhet, som städning (i små portioner) och allmän omorganisation. Det röjningsarbete jag påbörjade i april för att få ordning i målarverkstan har inte kommit särskilt mycket längre (snarare gått bakåt då bordet åter är belamrat med nytt bråte), men jag har i alla fall omorganiserat färgcentralen.
 Nu har jag alla mina färger samlade i den här hyllan. Det är akrylfärger, metallicfärger, hobbyfärger, akvarellfärger, kritor, färgpennor + spaylim, fixativ och lite annat (en burk med sand t.ex.).
 Sen hittade jag en lämplig låda för alla "finpapper" för collage. Allt annat papper och pannåer och övriga samlingar av diverse material och redskap, har ännu inte fått sina platser. Eftersom jag vill ha det som hör ihop samlat på ett ställe för att få bättre överblick, så måste jag veta hur mycket det finns av allt, alltså sortera upp det hela, och det tar ju en oändlig tid. Möjligheten att få ordning på det finns i alla fall eftersom detta är ett kök och det finns rätt gott om skåp och lådor.
Men jag orkar som sagt inte så mycket nu så det blir bara korta ryck, nån kvart här och där.

Eftersom min trötthet varit mer än vanligt monumental på sistone så googlade jag på fatigue som ms-tröttheten kallas, för att se om det kommit några nya rön kring detta. Jag hittade en broschyr (pdf) på ms-guiden. Här är ett par utdrag ur den:

"MS-relaterad fatigue är ett vanligt och funktionshindrande symtom vid MS och kan allvarligt begränsa livskvalitet och aktiviteter i det dagliga livet. Hos personer med MS är fatigue ofta det mest funktionshindrande symtomet.  Fatigue kan vara kortvarigt eller pågå under längre tid. Det påverkar inte bara fysiska utan även mentala och kognitiva funktioner. Oftast behöver personer med MS längre tid för att återhämta energi än personer utan sjukdom."

"Det som gör fatigue så svårt att värdera är att den inte verkar vara relaterad till andra MS-symtom. Det finns till exempel inget samband mellan tröttheten och individens kön, ålder, neurologiskt funktionshinder, hur länge man haft sjukdomen eller vilken typ av MS man har. Personer som har en lindrig MS kan besväras lika mycket av trötthet som de som har mer funktionshinder av sin MS."

"Personer som har MS känner sig ofta mer trötta i varmt och fuktigt klimat, liksom vid fysisk aktivitet. Det har att göra med att en nervtråd som saknar det isolerande myelinet är känslig för värme. När temperaturen stiger minskar förmågan att leda nervsignalerna vidare och nervsignalen kan försvagas eller kortslutas helt så att symtom uppstår eller förstärks. Det kan räcka med att kroppstemperaturen ökar 0,1–0,2 C° för att överledningen av nervsignalerna ska påverkas."

Min trötthet är mest mental och känns som en enorm och akut sömnighet. Jag orkar inte hålla uppe ögonen och orkar knappt röra mej, men jag känner mej inte direkt fysiskt trött. När jag varit ute och cyklat så känns det efteråt också i högerbenet som blir darrigt och ostadigt. Tanketrögheten kommer med mental stress men också tillsammans med synförsämring, och idag märker jag att jag att det är extra grumligt, vilket då kan bero på att det är så varmt idag. Och värmen ser ut att hålla i sig minst en vecka framåt, så det lär inte bli så mycket gjort för mej den närmsta tiden.


1 kommentar:

lopplisa sa...

Jobbigt! Men beundrar din fighting spirit!! Har MS på nära håll i släkten (mamma hade det). Hoppas det mycket snart blir lite svalare hos er!!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...