Efter en åskig natt

Värsta åskvädret drabbade skellefteåtrakten natten mot lördag. Jag stod länge och beskådade spektaklet genom ett fönster - det var som ett gigantiskt nyårsfyrverkeri. Molnen lystes upp inifrån över halva himlen och gigantiska blixtar brakade ner. En gång såg jag två blixtar samtidigt där den ena gick i en båge tillbaks uppåt mot den andra blixtens övre del. Det var ganska långt bort det hela utspelade sig och jag var glad för det, för det var det mest våldsamma åskoväder jag skådat. Sen när jag skulle lägga mej så blev det kusligt svart över Boliden och det började regna. När blixtarna utspelade sig på håll, så hörde jag inte så mycket muller, men nu började det dåna ordentligt. Och det höll på i flera timmar, ett konstant muller och dån och smällar som fick huset att skaka. Jag somnande inte förrän efter fyra på morgonen för det var ett sådant oväsen. Jag har aldrig varit med om ett så långvarigt ihållande åskoväder, det brukar ju vara intensiva men relativt kortvariga företeelser.
Men idag var det soligt och fint igen - en aning svalare än igår då det var riktigt hett, vilket förstås var en orsak till detta åskande.

 Trots att jag inte sovit så många timmar var jag ovanligt pigg idag - jag gillar ju faktiskt rejäla oväder så upplevelsen hade piggat upp min annars tämligen enformiga tillvaro. Jag var tillräckligt upplivad för att förmå mej till lite pyssel (och lite städning) och jag gjorde först ett halsband. Det består av röda knappar och silverkulor trädda på svart vaxad bomullstråd.
 Jag satt i köket och gjorde det här och orkade inte gå ner i butiken för att ordna med ett lås, utan det blev en ögla i ena änden av tråden och en knapp i andra änden.
Det passade färgmässigt bra till den t-shirt jag råkade ha på mej.
 Sen gjorde jag ett armband med samma teknik som häromdan, fast i andra färger, för att se om jag mindes hur man gjorde. Och den tekniken var ju så pass enkel att jag faktiskt inte behövde kolla på videon igen.
 En något obskyr färgkombination - orange, grönt och gult - jag har nog inga kläder som passar till det, men ...
... smäller man ihop det med diverse andra armband så passar det till vad som helst. Här har jag kombinerat med ett enkelt flätat armband i blått och grönt, ett elastiskt armband med orangea pärlor och ett makraméarmband med gröna kristallpärlor. Jag gillar den här etniska stilen med att kombinera olika armband. Med en massa färggranna armband kan man ju också skyla över det faktum att man är en blekfis utan solbränna.
En annan armbandskombination finns här. Och här. Och här var det tre olika av silkesnöre. Och fyra med temat silverkulor. Här hittade jag en kombination till. Sen har jag ju gjort ett par armband som består av tre rader med olika pärlor. Ytterligare tre kombinerade. Och så kan man ju göra några varv memorywire med mixade pärlor. Eller nåt sånt här. Gunilla hade en mix en gång. Treradiga halsband har jag gjort några också, här är ett. Och här finns det ett elastiskt halsband/treradigt armband med fimopärlor. Ja, det finns nog en del fler exempel på flerradigt och kombinationer. Jag ska nog ta och prova ut några nya kombinationer, för det är ju på sommarn när man kan vara bararmad som det passar att brassa på med mångradigt.

Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

Klatchigt halsband! Din låslösning blev snyggare än vilken annat köpelås som helst! Åskoväder av monsterart, har jag inte upplevt sen jag flyttade från Italien (-97).