Kudde - Argyle-style

Nu har jag blivit klar med mitt broderiprojekt! Det bidde en kudde inspirerad av argylemönstret, fast lite annorlunda - jag har mellanrum mellan romberna.
Framstycket är broderat på svart filt med romber i mörkgrönt, pistagegrönt, turkos och ljusblått. Romberna är fastsydda med langettsöm och sen har jag broderat linjerna med kedjesöm i två av färgerna. Det tog en hel del tid!
 Kudden är sydd som ett vanligt örngott. Klipp två bitar till baksidan som är lika breda som framstycket. Den större biten är ett par centimeter kortare än framstyckets höjd och så är det en mindre bit som kan vara ca 15-20 cm hög. Fålla de två sidor som ska gå omlott på baksidan.
Lägg framstycket med rätsidan upp. Placera det större bakstycket med rätsidan ner ovanpå framstycket med överkanten jäms med framstyckets överkant så den fållade kanten ligger en bit ovanför framstyckets nederkant. Lägg den kortare biten med rätsidan neråt ovanpå och kant i kant med framstyckets nederkant. Sy ihop runtom.
Vänd ut rätsidan och stoppa i innerkudden precis som med ett örngott. Det behövs ingen knäppning men om man vill kan man ju sy ett par knapphål (gör det i så fall innan kudden sys ihop) och knappar på bakstyckena.
Det är faktiskt väldigt kul att brodera på filt (även om det här var extra mycket) och jag har ju tidigare sytt en Suzani-inspirerad kudde. (Ett par andra suzani-inspirerade kuddmönster finns här.) Ett lite enklare filtbroderiprojekt är nålboken.

Read Comments

5 kommentarer:

maria sa...

vilket jobb !!!
men så fint det blev

lopplisa sa...

Jädrars vad läckert!! Riktigt, riktigt snyggt!

Susanne Johansson sa...

Jättesnygg! Mönstret men med andra färger har jag på en tröja.

Åsa.Li sa...

Snyggt!

myrica sa...

Vilket jobb du gjort, och så härlig den blev.
Ha en bra dag
kram