Pärlmönster

Häromdan gjorde jag ju ett pärlvävt armband. Då gjorde jag inget direkt mönster utan det blev en slumpmässig färgmix. Men jag började tänka på att jag skulle väva efter ett mönster, och faktiskt så har jag ju gjort en del mönster på beader.org. Där kan man designa mönster för pärlvävning och peyote och andra ändamål, t.ex. skulle de ju kunna användas till korsstygn också.
Man kan titta på mönstergalleriet, men genom att registrera sig så får man tillgång till själva verktyget och kan skapa egna mönster. Och det är både enkelt och lätt beroendeframkallande.

 Så här ser det ut. Uppe till höger kan man ställa in storleken på mönstret, mellan 10 och 40 "pärlor". Ska man göra ett armbandsmönster med ett motiv som upprepas så behöver man ju inte göra hela längden utan bara det enskilda motivet. Uppe till vänster kan man välja om pärlorna ska ligga i raka rader (som när man väver) eller förskjutna (peyote) vertikalt eller horisontellt.
Preparerat för peyotemönster. 
Sen är det ett par redo och undoknappar. Man kan "måla" med penseln (brush) då man klickar färg på enskilda pärlor, eller så kan man snabbt fylla ytor med fill-knappen. Och färgerna väljer man förstås från färgpaletten till vänster. Med fillfunktionen kan man också enkelt byta ut färgerna på de olika partierna och experimentera med olika kombinationer.
När man är nöjd med sin design så kan man spara den. Till höger om mönsterverktyget finns tre fält där man kan skriva in ett namn på mönstret och eventuellt beskrivning och nyckelord. För att spara mönstret i sin egen dator blir man tvungen ta en skärmdump.

Härnedan följer en drös av de mönster jag gjort tidigare. Som sagt, det kan bli beroendeframkallande att hålla på med ...
"Singing in the rain"


Klicka på "Läs mer" för att se resten av mönstren















  











     














Read Comments

3 kommentarer:

Åsa.Li sa...

Oj det var ju en hel del! Tänk att de finns hjälpmedel för allt:-)

lopplisa sa...

Shit! Det var en hel del.. och fina också!! Hm.. det låter himla kul att göra egna mönster så beader.org ska jag absolut lägga på minnet! Men just nu har jag så mycket annat jag vill göra först.

Susanne Johansson sa...

precis vad jag behövde! har kommit in i en brodyr fas dock inte med pärlor utan garn. helst av allt skulle jag vilja virka. men det är helt omöjligt nu när alla mina virknålar är spårlöst försvunna i huset. helt mysko är det. jag letar o letar utan men jag får fortsätta att leta tills jag blir knasig!!!