Nyttiga bollar

Varje gång jag bestämmer mej för att nu ska jag hålla mej ifrån alla onyttigheter, så blir jag naturligtvis hysteriskt sugen på just sådana. Kakor har jag en särskild svaghet för, men eftersom jag är väldigt duktig på att INTE baka, så handlar det mycket om att låta bli att köpa kakor. Kakdeg kan dock vara en fara för då handlar det inte om att baka utan bara att slänga ihop en deg som äts som den är - och det kan jag göra hämningslöst när suget blir outhärdligt. Nu ska jag i alla fall försöka behärska mej och inte göra kakdeg. Men nånting som liknar kakdeg fast är nyttigt kan jag försöka lura mej med. Så för tio minuter sedan gjorde jag dessa bollar som låtsas vara vanliga chokladbollar fast är betydligt nyttigare.

Jag hade inget recept utan det blev ett improviserat experiment. Mängden på ingredienserna är ungefärlig och kan varieras efter tycke och smak.

  • 1 dl havregryn
  • ca 1/2 paket katrinplommon
  • ca 1 dl russin
  • 1 liten banan
  • ca 1 1/2 dl sötmandel
  • ca 1 1/2 dl hasselnötskärnor
  • 3-4 tsk kakao

Alltihop hackades och geggades ihop i matberedare. Det blir en rätt kladdig gegga tack vare katrinplommonen. Lagom stora bitar (det blev 26 st) formades till bollar och rullades i havregryn (riven kokos är ett alternativ för den som gillar det). Det är alltså inget fett tillsatt och inget socker heller, så det borde vara betydligt färre kalorier än vanliga chokladbollar. 

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Låter hämningslöst gott!! Tyvärr tål jag inte bananer, men det borde väl kunna uteslutas?? Detta ska definitivt testas vid tillfälle (halverad sats dock.. klarar inte att spara godsaker till senare.. äter till sista smulan omedelbums)! Tack för receptet! :)

Miris Skaparlusta sa...

Skippa bananen du, det blir nog dessutom godare utan. Själv är jag inte särskilt förtjust i bananer (köper och äter dom bara för att det väl är nyttigare än kakdeg), slängde med den där bananen bara för att bli av med den.