6 maj 2013

Masala Dosa - mmmummmsigt

Nu måste jag verkligen rekommendera denna maträtt - för nu har jag testat den och det blev en hit! Jag hittade den hos vegannasol, inlägget masala dosa och mango chutney. Nu ser inte min dosa lika smaskig ut som hennes för det blev inte så mycket färg på mina. Hon använde gula linser men det har jag inte fått tag i så det fick bli röda istället, och dom gjorde inte av sig så mycket färgmässigt. Jag ska prova ha i lite gurkmeja nästa gång för färgens skull, men oavsett den bleka färgen så blev dom väldigt goda med knapriga kanter. Rismjöl hade jag hittat i stan när jag var ner sist.
Egen mango chutney gjorde jag inte eftersom jag hade en burk köpeschutney hemma. Masalan består av potatis, morötter och lök, kryddat med tikka masala-mix svartpeppar, koriander, gurkmeja, torkad persilja,  lite extra chilipeppar, en gnutta salt och möjligen nåt mer - jag brukar ösa på med lite av varje till det blir rejäl smak. Jag gjorde också raita som består av yoghurt, torkad persilja och lite salt - raita behövs för att kyla ner den starka masalan och mango chutneyn som var rätt stark också.
Enkelt, gott och vegetariskt. Möjligheterna att bli helvegetarisk ökar när man fått smak för indiskt!

Förra veckan gjorde jag också en helvegetarisk rätt i form av ugnsrostade grönsaker (potatis, morötter, rödlök, zucchini och några körsbärstomater var vad jag hade) och quornfilé.
Quornfilén ska ju efterlikna kycklingfilé och lär smaka som sådan också (själv äter jag inte kyckling så jag kan inte uttala mej om det). Filén är blek i färgen och jag brukar pensla med soja för att få lite färg på den innan jag steker.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...