25 maj 2013

Måla djur på sten

Ännu en bok ur min hobbybokhylla.
 Måla djur på sten av Uta Nasshan. Svensk utgåva © B. Wahlströms Bokförlag AB 2001. ISBN 91-32-32596-7. 64 sidor.
Boken innehåller en del om hur man ska välja stenar - och se vilka former som döljer sig i stenen - och hur man skissar motivet och målar, med steg för steg-illustrationer.
 Tre ugglor. Den till vänster ser lite arg ut och påminner om "angry birds" tycker jag.
 Knubbig domherre.
 Indisk elefant.
 Blåmes. Det är många stenar som blir fåglar i den här boken.
 Men några katter är det också.
 Steg för steg-anvisningar.
 Två hundar i en sten!
Det är ju enklast att måla på släta stenar, så kan man få till mer detaljer, men även en sten med en grov yta kan dälja ett motiv, som det här något udda hästhuvudet nertill på bilden.
Bokens baksida.

6 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Ser att du har lyckats pricka in ytligare en bok som jag har i hyllan hemma :) Det är en bra bok, men svårt att göra så proffsiga stenar som är i boken.

Åsa.Li sa...

Håller med Susanne! Fin och titta på men svår att genomförra:-) Har du lyckats med nå bra stenmålning?

Miris Skaparlusta sa...

Jag har faktiskt inte provat måla på stenar. Man kanske ska leta rätt på småstenar och måla nyckelpigor som nybörjare. Hm, nu fick jag en orsak för att gå ut och peta i jorden, jag har enormt mycket sten på gården under det tunna jordlagret. Kanske hittar jag nån guldklimp också, det var ju ändå guldbrytning här i Boliden förut.

lopplisa sa...

Håller tummarna för att du hittar en rejäl guldklimp! :)

myrica sa...

Vilka fina djur man kan måla på sten, jätte härligt.
Kram

Pixi sa...

Jag har oxå en liknande bok om senmålning, de är så häftigt och snyggt!=)

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...