13 maj 2013

Kotte!

Igår smög Ziggy på nånting på andra sidan staketet mot granntomten. Jag kunde inte se vad det var men han var oerhört försiktig och långsam i rörelserna. Det var knappast nån sork tänkte jag, för den skulle han förmodligen bara ha hoppat på. Jag misstänkte att det kunde vara en igelkott. Och det var det nog, för ikväll fick jag syn på krabaten!
(Blicken är inte nådig - förstora bilden så ser du)
Jag såg den från köket på övervåningen då den var på väg mot vinbärsbuskarna. När jag tagit mej ut med kameran var den spårlöst försvunnen. När jag gav upp och vände mej om för att gå tillbaks in, så såg jag kotte knatande från staketet mot gatan och utefter garageinfarten. Sen gjorde hen en tvär högersväng och sprang utmed altankanten - rakt mot mej. Dom springer rätt fort på sina korta ben, dom där filurerna, så jag hade bara några bråkdels sekunder på mej att ta ett kort. Jag tänkte att om jag bränner av en blixt mitt i nyllet på Kotte så stannar hen väl, men icke.
(en liten bakfot skymtar här)
I altanens övre hörn (där jag befann mej) tog Kotte till vänster och kutade vidare mot garaget och försvann bland fjolårets vissna rabatt.
När jag gick ut kom Ziggy skubbande och jag släppte in honom, men när jag kom in ville han ut igen och satte kurs mot vinbärsbuskarna där han väl senast sett polaren. Sen såg jag dom vid staketet mot granntomten. Kotte blev nog lite irriterad och attackerade, för Ziggy gjorde ett plötsligt skutt och gick undan. Första gången Ziggy mötte en igelkott var när vi var på promenad i skogen på Anderstorp. Den igelkotten blev också irriterad och attackerade, så Ziggy har nog lite respekt för dom där taggiga krabaterna.

Stella hade förra sommaren en annan polare inne i rastgården.

2 kommentarer:

myrica sa...

Vilken liten söt sak du har fotat, jag kommer ihåg att det spastsera en kotte här för många årsedan och jag hade småkatter dom var lite för nyfikna så dom stack sig, så kan det gå.
Ha en bra dag
kram

lopplisa sa...

Vilken gullig liten krabat!! Själv tror jag mej ha räddat livet på en liten Igel K. Denne kraxade nästan som en skata medan en grävling attackerade.. och där kom jag rusande vilt fram och flaxade iväg grävlingen med bara armarna, klockan tre en sommarmorgon! Jag delade nämligen ut tidningar i området då.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...