Vävt armband med träpärlor

Tack vare Lopplisas pärlvävda armband tog jag mej äntligen för att också pröva på pärlvävning, med färgglada träpärlor. Fast jag gjorde ingen virkning på mitt armband, det blev nog så brett ändå.

Idén att sätta in knappar bland pärlorna lånade jag i alla fall - med en stor knapp mitt på. Om man vill kan man ju skapa ett mönster av olika färger på pärlorna, men jag satte dom helt slumpmässigt. 
Lopplisa hade hittat en tutorial på 365 saker du kan slöjda som visar hur man kan göra en enkel pärlväv av en bit kartong. Jag tänkte att jag skulle prova göra en sån också men jag hade ingen lämplig kartongbit inom räckhåll, så jag plockade fram den lilla plastpärlväven som jag (surprise!) faktiskt visste var jag hade. Och den gick ju använda också (!). Jag varpade med lila pärlgarn och använde också det till pärlorna. 
Med åtta varptrådar blir det sju pärlors bredd. När jag gjort några varv började jag tycka att jag kanske borde ha nöjt mej med fem men jag fortsatte ändå. Och i slutänden blev det bra eftersom knappen som jag valde täcker fem pärlor och då blev det ju en rad med pärlor på varje sida om knappen när jag nu hade sju.
Man trär så många pärlor som antalet mellanrum, på tråden man väver med. Träpärlorna har tillräckligt stora hål för att jag skulle kunna använda en stoppnål. Lägg strängen med pärlor under varptrådarna och tryck upp pärlorna i mellanrummen. Trä nålen tillbaks genom pärlorna ovanför varptrådarna. Upprepa tills lagom längd på armbandet uppnås - d.v.s. pärlvävningen ska vara åtminstone ett par centimeter kortare än armbandets totala längd för man ska ju göra nån sorts knäppning eller lås också.
Jag använde en knapp med ögla på undersidan och den satte jag på precis som om det varit en pärla - alltså tre pärlor-knapp-tre pärlor. Själva knappen hamnar då på vävens undersida, som alltså blir armbandets rätsida.
Sen fortsätter man som tidigare och den första pärlraden lägger man då in mellan varpen och knappen.
Knappen från rätsidan.
Medan jag vävde funderade jag på hur jag skulle avsluta det hela. Man måste ju binda fast varpen på något vis. Med längre varptrådar hade det ju gått att t.ex. fläta ihop dom men jag hade ju inte tänkt hela vägen när jag började väva, så det var ganska korta ändar jag hade att arbeta med. Det jag gjorde var att ta ihop dom två och två med en pärla på, så det blev en rad med fyra pärlor.
 Sen knöt jag ihop trådarna och satte på tre till pärlor. Sluttampen knöt jag ihop och limmade. 
Jag funderade fortfarande på hur jag skulle få ihop det hela och till slut blev det så att jag tog en lila bomullstråd som jag satte fast mellan dom sista pärlorna och knöt en liten makraméstump. Trådändarna från det knöt jag sedan in i ett makramélås. Det blev inte så särskilt snyggt men det funkar och blev precis lagom för min handled.


Read Comments

4 kommentarer:

lopplisa sa...

Schysst att du hade en vävstol till ditt arbete! Det är ju inte alla som har en sådan i sina gömmor!! Och det blev ett maffigt och läckert armband av det hela, med tjusig avslutning!

Själv fann jag tekniken maniskt meditativt, i lagom portioner. Ska nog spurta ihop ett till så småningom.

myrica sa...

Så fint det blev, jag kommer ihåg att jag vävde armband när jag var liten
men var dom är nu det vete katten.
Ha en bra dag
kram

Helene sa...

Åh vad färgglatt och härligt det blev, kul detalj med knappen! Macramestängen är bra, det kör jag på nästan alla mina armband oavsett vad jag gör med dom ��

Miris Skaparlusta sa...

Tack Helene!