20 apr. 2013

Tvåradigt halsband med tvåhåliga cat´s eye

Jag fick en idé för att använda dom stora tvåhåliga cat´s eye-pärlorna (och howlitpärlorna). Och det gick ju bra att sätta alla pärlorna på pinnar - men att sätta dom på kedjorna ...
Förra vintern när jag satt gipsad och hade all tid i världen, så gjorde jag ju ett armband med pärlor på pinnar mellan två kedjor, men jag hade nog förträngt hur jobbigt det är. En sak som jag (förhoppningsvis) lärt mej nu, är att det nog blir enklare om man först sätter fast pinnarna på den ena kedjan innan man sätter pärlorna på pinnarna. För det är nämligen rätt svårt att styra pinnarna och få öglorna i läge när man har pärlor på, eftersom man ju då inte får grepp om själva pinnen. Förutom detta kruxet så måste man se till att kedjorna inte vrider sig, utan att man sätter fast pinnarna på rätt sida på länkarna.
Förutom de stora cat´s eye-pärlorna så har jag använt vita glaspärlor storlek 8 och 6mm, plus silverkulor 6mm och 4mm. Det är två olika kedjor, nr 11 och nr 17., plus en förlängningskedja och ett klolås.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...