22 apr. 2013

Två hängen och ett halsband

Det var länge sedan jag gjorde något med det här stora halsbandshänget med fem öglor och när jag rotade i min låda med reservlagret av smyckedelar så hittade jag dom där tibetsilverfjädrarna och tyckte dom skulle passa till hänget.
Mellan hänget och fjädrarna satte jag några svarta och vita glaspärlor öglepinnar.
Jag upptäckte att jag har slut svarta flätade remmar, så jag tillverkade en själv av metervara, spiralfästen, ett klolås och förlängningskedja.
 Ett hänge gjort av kubformade cat´s eye-pärlor och fyrkantiga strassrondeller. Dom sattes på öglepinnar och sen drog jag en tunn kedja genom alla öglorna så alltihop hänger ihop. Avslutade kedjan med ett par bindringar som jag drog halskedjan genom.

Halsbandet är hoplänkat av pärlor och kedjor. Små restbitar av olika kedjor kan användas så här tillsammans med pärlor på öglepinnar eller metallänkar. Jag använde ett knäpplås till det här halsbandet.
Jag gjorde först en bunt såna här länkar av helixslipade kristallpärlor med en daisy emellan, satta på öglepinnar. Dom sattes sen ihop fyra och fyra med bindöglor.
  Ett par discokulor på öglepinnar och med en daisy på vardera sidan satte jag mellan ett par bitar kedja.
Längst ner ett tibetsilverhjärta. Det kan bytas ut mot andra hängen om man vill - en nyckel t.ex.

1 kommentar:

lopplisa sa...

Fina halsband! Ser att skaparlusten sitter i! Du gör verkligen skäl för namnet!!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...