"Spara - ta till vara" och "Toves målarbok"

Jag tänkte börja på en ny etikett, nämligen "Böcker och tidningar". Här ska jag visa lite inspirerande bilder från böcker och hobbytidningar som jag har i min ägo - gamla och nya - och tipsa ifall jag hittar fler som kan vara av intresse.
Det är väl risk att man bryter mot copyrightlagar om man skannar och visar bilder så här, å andra sidan kan man ju se det som att man gör reklam för boken ifråga, ifall den fortfarande finns att få tag i. Gamla böcker och tidningar som sedan länge utgått ur förlagets produktion borde det vara mindre kinkigt med, tycker jag.
Och jag börjar med en bok som snart har 40 år på nacken, den är tryckt 1974!
Materialet till boken är hämtat från ICA-kurirens omsömnadstävling Spara - ta till vara. Boken innehåller en hel del inspiration om hur man kan sy om vuxenplagg till barnkläder så det är verkligen en återbruksinspiration. Tim, när ska jag få bli farmor? Bilderna från den här boken är inte skannade utan fotade med kameran (går mycket fortare).
 Här är ett kul plagg. Den rutiga overallen är sydd av skaften från utnötta frotteherrsockar!


 Hängeslebyxorna med röda kantband är sydd av jeanstyg med avigsidan utåt. 

 P^Å en del bilder ser man hur delarna är klippta ur det större plagget.

 Grått är flott!
 Smart!

Nästa bok är betydligt nyare, från 2001. Den kommer från Egmont Richter och har ISBN 91-7711-106-0. Den finns just nu att köpa på Bokbörsen för 55 kr.
 Toves målarbok av  Tove Pharo Ronde. Inspiration till att måla på olika föremål. Längst bak i boken finns skisser på de olika motiven, som man kan kalkera av.

 Har du den här boken Susanne? Jag tycker det är mycket av din stil i den.



Read Comments

5 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Kul att se dina handarbetsböcker. Jag har också ett exemplar av den första idé tidningen som du visar upp. Toves målar bok har jag med i min bokhylla :). Det skall bli spännande framöver och se vad du mer har i dina samlingar.

Åsa.Li sa...

Äldre syböcker har så fint spara och laga ideer! Då var återbruk en del i vardagen. Tror jag snor din ide att göra en ettikett flick med bok tips. Behöver organisera upp en hel del på bloggen, börjar få många inlägg, men de är ju ett angenämt problem:-)

lopplisa sa...

Hehe.. skinnkläderna antar jag var till småknodds??? Kul dessa gamla ICA-kurirenhäften man kan hitta på loppisar! Bedårande genant/skojsigt... ungefär som när programledarna i "Historieätarna" besökte 70-talet.. Såg du det?

Miris Skaparlusta sa...

Det programmet har jag missat (har ju ingen tv), tyvärr finns det inte heller kvar på svtplay. Nu kan man ju se hela svt:s utbud på nätet men jag har inte lärt mej komma ihåg att kolla vad som går än. Men snart kommer väl radiotjänst att höra av sej igen och kräva mej på pengar för att jag råkar ha en dator, vare sig jag vill se deras program eller inte! Det är ungefär som om man skulle måsta betala för det som finns på ICA bara för att det finns där, för att dom erbjuder en att köpa oavsett om jag har bett om det eller inte - bara för att jag SKULLE KUNNA köpa det ...!

lopplisa sa...

Ja, tv-licensen känns avig och orättvis, precis som du beskriver. Håller absolut med!!