Nytt blir som gammalt

Nu har jag krackelerat. Ja, alltså jag har provat på krackelerningsmålning. Det var riktigt kul! Snacka om flagnande färg - t.o.m. värre än på mitt hus tror jag ...
  Idag gjorde jag en ram och i tisdags en pappask.
 Ramen hörde till den där servettdecoupagetavlan jag gjorde tidigare, med en snögubbe. Eftersom jag inte visste om jag skulle måla ramen eller behålla den som den var, så hade jag inte limmat fast pannån än.
Efter att ha gjort den där asken i tisdags så kom jag på att det skulle bli fint med en krackelerad ram till snögubben.
Asken fick grövre krackelering än ramen - jag vet inte om det berodde på att jag kanske bredde på tjockare med färg på den, eller kanske mer krackeleringslack.
Jag målade båda med en mörk petrol i botten (akrylfärg). När bottenfärgen torkat stryker man på krackeleringslacken och den ska torka i minst två timmar. Sen är det bara att måla på överfärgen och den börjar krackelera tämligen omgående.
Jag använde ett krackeleringslack från Panduro - flaskan ser inte ut som den dom har nu, men jag antar den fungerar på samma sätt.

Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

Spännande teknik!! Måste prövas vid tillfälle! :)