25 apr. 2013

Jag har två!

Bara för att bräcka Lopplisas loppisfynd! Jag har två såna där! Hihi!! En brun och en blå.
 Men jag gav nog mer än 40 riksdaler för dom - fastän det var sådär 30 år sen. Och inga hängmappar har jag i dom, bara vanliga mappar och diverse löst papper. Hur som helst är det praktiska och lite coola arkivväskor.
Av etiketten på insidan av locket kan man förstå att det börjar vara antikvarning - "Sortera in Era ..." Dom härstammar uppenbarligen från tiden då man Niade folk - idag skulle det stå "Sortera in dina ..." utan stor bokstav dessutom. Jag har för mej att på min tid fick man lära sig skriva Ni och Du med stor bokstav, vem gör det nuförtiden? Fast jag hörde nån gång att det blivit vanligare igen bland yngre personer i t.ex. affärer att nia framför allt äldre kunder. Vilket inte alltid uppskattas, eftersom det känns opersonligt och distanserande. Min mor har i sina memoarer nämnt att hon och hennes syskon aldrig duade sina föräldrar utan de tilltalades med "je" som är "ni" på skelleftebondska.

Hur som helst är det inga bankpapper och försäkringar jag förvarar i mina arkivväskor, utan diverse utkast till romaner och annat påhitt. Jag ska ta och kolla igenom det nu och se om det är nåt att jobba vidare på ..

3 kommentarer:

lopplisa sa...

HA ha.. jättefina!! Men, hängmappsystem serrö.. det är livet det!! :)

Ja! Gräv fram utkasten och jobba vidare!!! Ser fram emot att läsa dina publikationer så småningom!

Miris Skaparlusta sa...

Ja, jag vet - jag har länge suktat efter ett riktigt arkivskåp med utdragbara lådor med hängmappar.

Jag har påbörjat en sci-fi-parodi som jag tänkte försöka få fart på. Den heter "Galaktisk sophantering AB". Men jag får kanske lägga ner all annan verksamhet för att få ro att skriva.

lopplisa sa...

Låter mycket intressant!! Tycker absolut att du ska satsa på det! Bloggeriet är väl något som kan bli lidande under tiden, men i det långa loppet är det nog värt det (även om det drabbar oss dödliga bloggföljare). Kör på, vettja!!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...