28 apr. 2013

Hängen med konstruktionsproblem

Ibland gör man misstag och felbedömningar, ibland slarvar man och är okoncentrerad, ibland går det bara inte som man tänkt och ibland så ids man inte fixa till utan det får bli som det blir.
Det första hänget jag gjorde igår drabbades väl av de flesta av ovannämnda konstruktionsproblemen. Det andra gick det bättre med.
 Det var det här jag gjorde först. Första felet insåg jag inte förrän en timma efter att jag var klar med hela hänget! Jag hade ju tänkt att de blåsvarta dropparna skulle ha den smala änden inåt så det blev som en blomma, men nu blev det en stjärna istället. Nåväl, det blev väl okej ändå. 
 Det som blev ett problem var det där yttervarvet. Det är verkligen svårt att beräkna hur mycket (hur många och hur stora pärlor) man ska sätta in för att fylla mellanrummen mellan "strålarna". Man skulle kanske kunna använda sig av lite elementär matematik och beräkna cirkelns omkrets (radien x 2 x pi) och dela med antalet mellanrum så får man fram mellanrummens längd och kan fördela pärlor i olika storlek för att fylla ut den längden. Hmm. 
Men det gjorde alltså inte jag, så när jag gjort alltihop och drog åt, så var det ju för lite, och istället för ett platt hänge så blev det ett skålformat! Jag iddes ju inte göra om det så det fick bli så. Det blev alltså inte som jag tänkt, men det blev ju ett annorlunda hänge och det är ju i och för sig inte fel. Sen kom jag som sagt på en timme senare att inget blev som jag tänkt från början.
 Då bestämde jag mej för att göra ett till hänge och se om jag kunde få ihop det som jag tänkt den här gången. Jag tog ett antal mirakeldroppar (den större modellen) och satte dom på öglepinnar tillsammans med små silverdaisies och en rosaröd pärla (dom blåsvarta var gjorda på samma sätt).
Jag använde en lite mindre bindring i mitten till detta hänge, men ändå behövdes det fler "blomblad" just för att den smala änden var inåt. 
 Till yttervarvet använde jag silverkulor 6 och 3mm. Jag prövade med 2mm först men då blev det för kort, så denna gång gjorde jag om det tills det blev lagom och det blev ett platt hänge. Silverkulorna är trädda på en metalltråd som jag först satte fast hängefästet på. Det knepigaste var faktiskt att få tag i rätt "blomblad" att trä tråden genom, särskilt i början då allihop hängde löst på mittringen - jag fick backa ett par gången då det blev fel.
Ganska stort blev det.



4 kommentarer:

maria sa...

vilken härlig blogg och tack för alla tips och ideer ..

Åsa.Li sa...

Riktigt snygga gillar den gröna:-)

lopplisa sa...

Läckra hängen! Får mig att tänka på kalejdoskopkonst. :)

myrica sa...

Så jätte fina, ha nu en trevlig valborg
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...