Det enkla är det goda

Eftersom matlagning är en av mina svagaste grenar så gör jag helst sånt som är enkelt, med få ingredienser, och snabblagat. Är det nyttigt är det förstås en fördel, om det är gott är det ju också ett extra plus, men det får komma i andra hand. Mina experiment på det här området blir inte alltid så välsmakande, men det brukar åtminstone gå att äta.
Förra veckan gjorde jag i alla fall ett par lyckade soppexperiment. Först gjorde jag en laxsoppa.
 Och den blev mycket godare än jag förväntat mej!! Serverades med surdegsbröd med ost.
Den innehöll dessutom bara dessa fem ingredienser (plus vatten) - en laxfilé som jag skar i bitar, en potatis och en (halv) lök som också skars i lagoma bitar, buljongtärning och krossade tomater. Jag kokade potatis och lök i buljongen och när potatisbitarna var i princip färdiga så slängde jag ner laxbitarna och kokade ett par minuter till (fisk blir ju färdigkokt väldigt snabbt). Sen hällde jag på krossade tomater och värmde upp igen. Klart!
I slutet av veckan gjorde jag en soppa med torsk. Jag hade lite färdigkokt torsk i frysen som jag tog fram och tinade. Och så hade jag köpt fänkål, eftersom dom på ICA har en vagn med övermogen frukt/grönsaker som man får köpa för 7.90/kg och där var en påse med tre fänkål. Det var därför jag skulle göra något med torsk eftersom fänkål går bra ihop med just den fisken. Jag skar fänkålen i mindre bitar och kokade. Det som inte gick åt till soppan frös jag in. I den här soppan hade jag också en potatis och istället för krossade tomater blev det några halverade körsbärstomater (det var extrapris på dom). Det blev alltså fem ingredienser till den soppan också (plus att jag rörde i lite creme fraiche vid serveringen) och den blev riktigt god den med. Att det sen luktade f(r)änkål i hela huset i två dagar fick jag leva med (jag kommer aldrig ihåg att sätta på fläkten).

Igår gjorde jag fylld aubergine - helt vegetarisk! För jag hade också hittat en aubergine i vagnen och eftersom den i normala fall är betydligt dyrare än 7.90/kg så kunde jag inte låta bli. Den var lite dålig i den tjocka änden men det skar jag bort och det var tillräckligt kvar ändå för två portioner. 
Jag satte på ugnen, delade auberginen på längden, fräste hackad lök och sojafärs i en kastrull. Och så gröpte jag ur auberginens innanmäte och skar detta i mindre bitar som jag blandade med färsen och löken. Jag kryddade med Tikka Masala kryddmix (höftade till mängden) och hällde på lite vatten och ett par klickar creme fraiche. Rörde ihop det hela och slabbade upp det på auberginehalvorna som jag placerat i en ugnsform. Sen delade jag några körsbärstomater och la ovanpå, och så hyvlade jag på ost. Hur lång tid och vilken temperatur jag hade i ugnen vet jag inte (ca 175-200 grader, 15-20 minuter), allt improviserades som vanligt - jag tog ut det när det såg färdigt ut.
Och det blev riktigt gott! Så nu vet jag hur man kan använda aubergine, inte bara till ratatouille.

Read Comments

3 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Vad roligt med lite matinspiration :) De ser gott ut! Är du vegetarian?

Miris Skaparlusta sa...

Jag är inte riktigt vegetarian men jag äter rätt mycket vegetariskt. Det är fisk som jag skulle ha svårast att avstå från om jag blev helvegetarian - det finns nog inget bra vegetariskt alternativ till fisken. Alternativ till köttprodukter finns det ju däremot, både quorn- och sojaprodukter.

lopplisa sa...

Smaskigt!! Sojafärsen var ny för mej. Kör annars mer och mer veggokäk.