16 apr. 2013

Axelremsväska - messenger bag - med frans

Jag har visat en bild av den här väskan tidigare tillsammans med några andra väskor. Det är alltså några år sedan jag sydde den, men jag tog fram den igår då jag skulle gå till biblioteket. Jag brukar använda en annan väska men kände att det vore bättre med en axelremsväska, särskilt som det regnade och jag behövde hålla i ett paraply också.
Nu tänkte jag visa lite mer i detalj hur den här väskan är sydd. Det är en modell som på engelska kallas messenger bag vilket i stort sett innebär en axelremsväska med lock.
Väskans lock hålls på plats med två magnetiska väsklås - det är den lilla knappen här på bilden. Den stora knappen i mitten är alltså bara till pynt.
Jag minns inte var den här fransen kom från, den är i alla händelser köpt på second hand.
På väskans baksida är en stor ficka som delats i två med en söm - syns inte så bra men den är en bit till vänster om mitten.
  Sidorna och botten är i ett stycke.
 Väskan är fodrad med ett småblommigt tyg och har en innerficka.
 Axelremmen består av ett typ militärbälte. Spännet är monterat på en bit sydd av väskans tyg.
 Bältet sticks in i spännet och kan regleras i längd.
  Eftersom det inte var så långt har bältet skarvats i andra änden med en bit av tyget.

Dessutom har jag plockat fram en jacka som jag sydde för trettio (!) år sedan. Den passar bra till väskan med sina blågröna färger.
 Trots att den är ofodrad så är den varm - tyget är en kraftig bomullstwill - och den är tillräckligt rymlig för ett par tröjor inuti. Idag blev den faktiskt för varm då jag gick till affärn, fast jag bara hade en tröja.
 Mönstret var ursprungligen till en kavaj i en rak och enkel modell, men jag modifierade det lite. Istället för krage, slag och knappar blev det alltså kapuschong och dragkedja. Kapuschongen är fodrad bara för att se snyggare ut.
Jag gjorde ett ok fram och bak på jackan. Troligen modifierade jag axelpartiet också och gjorde det mindre bredaxlat. Eftersom det här var på 80-talet då axelvaddarna frodades så var nog ursprungsmönstret anpassat till det, men jag tyckte redan då att det var gräsligt fult med axelvaddar.  Dragkedjan går upp i kapuschongen som också har dragsko.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...