15 apr. 2013

Återblickar

Precis som Åsa.Li så väljer jag också att göra en liten återblick för bokstaven Å i Susannes VÅR-bokstavsutmaning.
Det är drygt 3 år sedan som jag började blogga. När jag öppnade min pysselbutik här i Boliden så hade jag ingen tanke på att marknadsföra mej mer än väldigt lokalt. Eftersom det bara är en hobbyverksamhet så behöver jag inte göra någon vinst och tur är väl det, för jag skulle aldrig orka hålla på i nån större omfattning. Jag har öppet butiken 3 x 3 timmar per vecka och det räcker.
Från början satte jag upp lite affischer på anslagstavlorna i byn, och så fick dom kunder som var intresserade skriva upp sig på en mejllista och så skickade jag ut mejl när jag hade något nytt i butiken. Men jag kände ganska snabbt att det blev jobbigt att få ihop mejl som skulle funka för olika mejladresser (hotmail, yahoo, gmail, m.m.) med bilder och text som jag ville ha det. Det var då jag kom på att det skulle vara mycket smidigare med en blogg. Mer lätthanterligt och med större möjligheter, och så skulle jag ju nå ut till fler.
Så den 28 mars 2010 gjorde jag mina första inlägg. Eftersom jag ville få ut mesta möjliga av vad jag hade att erbjuda så blev det många inlägg dom första dagarna.
Här kommer nu ett axplock av vad jag visat upp på bloggen. Många saker har jag själv glömt bort.

Bland dom första inläggen fanns värmeljuslampor. Dom blev populära och jag har skaffat hem fler av dom. Jag har haft en del gästpysslare som knåpat på med dom.
 Första gästpysslareinlägget hade jag 31/3 2010. Dom flesta av mina gästpysslare är barn och dom är så fantastiskt kreativa - ibland är det dom som inspirerar mej istället för tvärtom. Jag tycker det är så roligt att ha dom här och dom uppskattar också att få komma hit och pyssla, med allt material tillgängligt. Så just mötet med barnen är den stora behållningen för mej med butiken. Bloggen har inneburit att jag fått kontakt med andra kreativa bloggare och jag önskar bara att vi inte levt i ett så avlångt land, för det skulle vara så roligt att också kunna träffas och pyssla tillsammans. Men inspirera och uppmuntra varann kan man alltid göra genom bloggosfären och jag uppskattar verkligen alla kommentarer!

Till höger här i bloggen har jag länkar till några speciella sidor, min blogglista med länkar till andra bloggare och en del annat. Etiketter länkar ju till inlägg med olika innehåll och det tycker jag är en väldigt praktisk funktion - det hjälper även mej själv att lättare hitta inlägg som jag vill bakåtlänka till. En del (dom flesta?) inlägg kan förstås dyka upp under flera etiketter, då det t.ex. är både sytt och återbrukat. Jag ska i alla fall nosa runt lite och kolla vad jag hittar under några etiketter.
 Under "Sytt" hittar jag dessa små babybagar med docka som jag sydde för flera år sedan.
En suzani-inspirerad kudde sydde jag av akrylfilt. Applikationerna är fastsydda med langettstygn.
"Virkat". Förrförra vinter började jag virka och det första jag gjorde var min galna mössa. Sen har det blivit lite tofflor, och nån halsvärmare, men tyvärr har jag svårt att sätta mej till ro och hålla på med sånt här som tar lite tid.
Fast förra vintern blev jag ju sittande några veckor då jag bröt fotleden. Då blev det ett par tåhättor och så ett par sockar.
"Ditt och datt"-etiketten har innehållit en del andra krämpor också. Hösten förra året var inte nån höjdare då jag fick synnervsinflammation och "tack vare" det en MS-diagnos. Synen får jag väl aldrig helt tillbaka på högerögat, men man vänjer sig. Tröttheten är det jobbigaste och inte heller så mycket att göra åt - jag får helt enkelt ransonera min energi.

Min kaosforskning får jag väl skylla på energibristen. Tyvärr ser det ungefär likadant ut än ...

Under etiketten "Tavlor" finns dessa trippeltavlor som är både målade, försedda med tapetcollage och gipsplattor med kinesisk text. I inlägget beskriver jag hur denna överföringsteknik går till.
Tavlor behöver inte nödvändigtvis vara målade. Här är en vävd tavla.
Tack vare det stora utbudet av smyckematerial som jag har, så är "Tips och idéer - Smycken" en etikett med många inlägg. Krokiga hängen gjorda av metalltråd och pärlor hör till dom enklare smyckeidéerna.
Ett crazyarmband kan bli hur avancerat som helst och är ett kul sätt att få användning för alla uddapärlor som kanske inte räcker till just något annat.
En del Återvinning/återbrukspyssel hade jag väl gjort innan, men det var Susannes Återbruksutmaning som triggade mej att verkligen hitta på lite nytt. Dessa presentaskar av toarullar fick goda recensioner.
Och krukan av reklamblad fick de flesta kommentarerna.

Gamla saker från fornstora dar lägger jag under etiketten "Ur gömmorna" Här ett collage för självpeppning.
Skulpturer har ingen egen etikett (än) för det har ju inte blivit något sånt. Keramikskulpturer gjorde jag när jag gick konstlinjen på Solviks folkhögskola så dom får ligga under Ur gömmorna-etiketten. Men man kan ju göra skulpturer av så mycket annat, t. ex. gips. Och jag har en idé på gång ...
Mina pälsklingar Ziggy och Stella dyker ju upp här och var och har en egen etikett. Här visar dom sina konster från förra årets blåkullaförberedelser.

1 kommentar:

Åsa.Li sa...

Humm va roligt att vi alla hade samma tema men så otroligt olika! Återbruk rymmer mycket! Blev mest inspirerad av din vävda tavla den var riktigt fin!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...