Vårvinterpyssel

Idag är (var) det ohyggligt soligt och ganska kallt. I morse kl 8 var det minus 21 grader! (Nej, jag var inte vaken då, men Ziggy gnällde och till slut steg jag upp för att se om han ville ut, vilket han inte ville.) Kl. 9.30 hade det stigit till 16 (då gnällde Ziggy så jag steg upp och sparkade ut honom innan han hann känna efter). Mitt på dan (då jag till slut steg upp och släppte in Ziggy igen) var det kring 9 grader kallt (men han låg i solen på bron så han frös inte ihjäl), och på eftermiddan kom det upp i ca 6 minus (då ligger båda katterna och trynar nånstans så det är sällsamt lugnt).
 Ingen direkt vårvärme precis, men hittar man en solig plats i lä, så kan man säkert sitta ute och skaffa sej lite solbränna och d-vitamin. Men jag nöjer mej med mina dyra droppar, det blir garanterat mer d-vitamin i alla fall, och solbränd blir jag hur som helst inte.
Igår var det mindre soligt och hyfsat kallt, så jag var ute på en promenad innan jag öppnade butiken. Det var ingen anstormning av kunder, men Tant Blå var in med ett nytt örhängesprojekt som jag hjälpte henne med.
Så jag hade rätt gott om tid att pyssla själv.

Jag hade plockat fram ett par av de guldfärgade hängena med fem öglor förra veckan men det blev inget gjort av dom. Tanken hade väl varit att göra ett par örhängen, men jag tog fram ett till och gjorde ett halsband istället. Alltså tre hängen på en guldfärgad kedja med ett toggle-lås (1-G)
Pärlorna är rosa akryl cat´s eye, gula helixslipade kristallpärlor och vinröda kristallrondeller. De här öglehängena har jag tidigare använt till ett annat halsband, på ett annat sätt.

 Eftersom det nu inte blev örhängen av de där guldfärgade, så letade jag fram några andra 5-ögliga hängen
Riktigt snygga är dom och inte så tunga för dom är konkava på baksidan och alltså tunnare än dom ser ut.
 Jag satte blå skimrande akrylpärlor på små knoppinnar som fästes på bitar av en silverfärgad kedja (nr 28). Kedjorna sattes fast med bindringar i hängets öglor.

 Sista minuten-armband. Ja, det var faktiskt fem minuter innan jag skulle stänga som jag kom på att jag hinner göra ett armband också. Och det hann jag - för jag använde saker som låg framme på bordet.
 Rektangulära mellandelar av tibetsilver och små vita kubpärlor med AB-lyster på en sida, på elastisk tråd.
 Osedvanligt diskret för att vara jag.
Här syns den där sidan som skimrar i olika färger.

När jag satt och petade med det här inlägget hörde jag en lastbil som stretade på i backen och stannade med jämna mellanrum. Konstigt, tänkte jag, för det var ju sophämtning igår. Så jag kikade ut. Aha, det var det här en kund inne hos Monica i garnaffärn sa i måndags, då vi alla observerats att gatlysena var på mitt på dan - dom håller på och ska byta ut dom (dom trasiga eller alla, vet jag inte).
Den här skylten bakpå bilen gjorde mej lite fundersam ... hmmmm ....
Borde vara tvärtom, eller?

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisal sa...

Fina smycken!! Du är allt bra duktig du! Ja, skum skylt! Svår att förstå!

lopplisa sa...

God dag i stugan! Allt väl? Pausar du? Jag har länkat till dej med en utmaning, men om du inte vill delta, har jag överseende med det.

/Pia