Skarvhällor

Nu har väl äntligen byxorna fått lite högre midja, men i flera år har dom varit mer eller mindre lågt skurna. Och jag som bara köper second hand har inte hunnit uppdatera med nya byxor. Men jag har ett par svarta manchesterjeans från Kupan som jag gillar - dom sitter bra på alla sätt utom att dom alltså är lite låga i midjan. Att man blir bredare kring ekvatorn för varje dag gör inte saken bättre. Jag antar att det är fler än jag som har det här problemet, att man får hålla på och dra i byxorna varje gång man reser sig efter att ha suttit eller bara böjt sig ner - hur irriterande som helst.
Jag har i alla fall löst problemet på dom här byxorna. Det var för ett par år sedan då jag i all hast gjorde en provisorisk lösning med skarvhällor. Idag tog jag och fixade till det lite mer ordentligt.

 Vad jag har gjort är att sy på stora hällor ovanför linningen. Man mätar ungefär hur mycket som fattas innan byxorna kommer upp till där man har någon sorts midja att dra åt ett bälte på. Klipper ut tygbitar som blir lagom när man viker dom dubbla. Fålla, vik ihop och sy fast på linningen
Två fram och två bak.  
Med bältet i hällorna håller sig byxorna uppe på ett bekvämt sätt. Naturligtvis får man ha en tröja/blus/tunika utanpå som går ner över linningen, för det ser ju annars lite konstigt ut ...
Så där - ingen kan ana vad som döljer sig därunder.

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Vilken produktutveckling!! Skitsmart helt enkelt!!

myrica sa...

Så finurligt.
Ville önska dig en härlig Påsk helg
kram