6 mars 2013

Marmorerat bord

Orkar jag göra nånting idag? Nä, med ålderns rätt tänker jag vara lat. Fast jag har åtminstone varit ute och skottat snö för nu har det kommit ännu mer! Och min traktorplogande granne hade lämnat en snövall tvärsöver garageinfarten med stora klumpar och jag tänkte att min fina granne Aina, som lånar mitt garage, inte skulle kunna ta sig in med bilen, ifall hon var ute med den, vilket hon borde vara eftersom det är onsdag och då åker hon alltid till stan för att spela dragspel med gubbarna (det blev en lång mening det där). Så då tyckte jag att det var en lämplig motion att skotta bort detta, för just snöskottning är en av de motionsformer som jag faktiskt gillar! Dessutom blåste det och yrde så det var lätt snöstormskänsla vilket jag också gillar.
Och så steg jag upp ovanligt tidigt kl 9:22 för jag hade vaknat och var så ilsken att jag kände att jag borde göra nåt åt det. Vad som föranledde denna ilska kan jag ta en annan gång för just nu vill jag inte jaga upp blodtrycket igen.
Så nu är jag för trött och hur som helst helt oinspirerad att göra nåt idag, så jag letade efter något som redan var gjort - och hittade ett bord!
Det var flera år sedan jag fixade det här bordet så jag har ingen före-bild. Bordet hittade jag på Myrorna och jag tyckte det var fint och praktiskt - ganska litet och med en hylla, och stadigt och rejält. Själva bordsskivan var däremot inte så snygg - det var ett fult runt märke efter något, sådär 12 cm i diameter så det var inget man bara kunde bortse från, men det mesta går ju att bota med lite målarfärg. Jag tyckte att det skulle passa med en marmorskiva på det där bordet, så jag bestämde mej för att försöka mej på en marmoreringsmålning.
Jag hade ingen aning om hur man gör, men det är väl bara att prova tänkte jag - blir det helkass går det ju att måla över. Så jag satte igång och målade först en vit grund (med nån vanlig snickerifärg antar jag). Sen tog jag lite svart och lite ockra (gissar jag) akrylfärg och drog lite strimmor, blandade med vitt och duttade på med lite olika för stunden påhittade tekniker - exakt hur jag gjorde kommer jag inte ihåg. När jag var klar var jag ganska nöjd - för att vara ett första försök så blev det inte alls så dumt, det duger i alla fall för mej som inte är nån pedant. Jag har nån konstig ovana med att lyckas bäst första gången jag gör något, och sen går det inte alls att få till det - det är väl därför jag jämt måste göra nya saker ...
Till sist lackade jag hela bordsskivan med klarlack.


***     "I smell a rat" featuring Stella Nova as "The Cat"    ***

 Det är nåt som luktar - kan det vara nånting i den här, sniff, sniff ...
 Vad var det?  Jag hörde ett ljud - nåt mystiskt pip ...
 Iiiiiih - en råtta!!!!! Tur jag redan står på ett bord ...
The rat

4 kommentarer:

lopplisal sa...

Ha, ha.. vilken spänning! Antar att råttan hann undan, eller spelade den död? Ser lite så ut på sista bilden. Fin marmorering!! Kul med folk som testar allsköns tekniker på känn. Blev ju hur fint som helst!

PS. Drar till Oslo på några dar, med tåg. Ska bli morsomt morsomt!!

Miris Skaparlusta sa...

Tack, tack! Ja, råttan spelade död.
Tåg? Finns det tåg som fungerar på vintern i Sverige? Hit upp har dom skaffat tåg som inte tål vinterklimat så dom har fått ställa in alla tågturer till Norrland - smaaart! Det är förstås ett sätt att bättra på statistiken för försenade tåg - inställda tåg räknas inte.
Ha det så morsomt i Oslo!

InWaDesign sa...

Blev verkligen superfint, du har blick för det där:)/Ninni

Miris Skaparlusta sa...

Tack, Ninni!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...