Korsordspyssel

När vår Mor fyllde 70 år (2001) gjorde min syster och jag ett korsord till henne. Hon gillar att lösa korsord, men det här korsordet var redan löst och inramat. Det speciella med det är att det handlar om födelsedagsbarnet själv. Lite olika bitar ur livet, intressen, namn på föräldrar, syskon, barn, barnbarn och sambo. Foton och bilder har klistrats in. Det är inte helt lätt att pussla ihop ett sånt här korsord och det blir ju en hel del tomma rutor. Men det var ett kul pyssel!

Det finns förstås en del korsordmaskiner på nätet, där man fyller i ord och ledtrådar och så skapas korsordet. Här finns en sån generator som i alla fall klarar av svenska. Det är en del att fylla i men man väljer ju själv hur många ord som ska vara med. Jag testade lite och upptäckte att orden får ett nummer och så hamnar ledtrådarna i en lista nedanför, men möjligen kan man peta in ledtrådarna i själva korsordet om det inte blir för tätt med ord, alltså om man vill rita upp det för hand som vi gjorde och bara behöver en mall som hjälp. Googla på crossword creator så dyker det upp mer korsordsgeneratorer som du kan testa.

Själv har jag av någon anledning inte fastnat för korsord, men däremot tilltalade sudoku mej när det kom. Det handlar ju mest om logik och inte om kunskap, så det passar min analytiska vänsterhjärna. Eftersom jag förbrukade sudokun i högre takt än tidningar kunde hålla mej med, så sökte jag förstås på nätet för att hitta mer utmaningar. Och det finns ett ställe - OpenSky Sudoku Generator - där man kan massproducera sudokun. Man väljer hur många sidor (upp till 50), hur många sudoku per sida (ta 4 så blir de lagom stora) och så svårighetsgrad - om man väljer random så blir det en mix av allt från lätta till riktigt knepiga. Man kan också bocka för om man vill ha lösningen, om man tycker det är okej (fy på dej) med lite fusk! Sen är det bara att klicka på Go och så öppnas ett spara som-fönster där man väljer var man vill spara det pdf-dokument man får. Och så skriver man ut sina sudokun.
En positiv effekt, åtminstone för mej, av att lösa sudoku är att minnet skärps. I vanliga fall räcker mitt korttidsminne i max två sekunder, men när jag håller på med sudoku så kan jag memorera var vissa siffror måste ligga (antingen den eller den rutan, men jag vet inte exakt vilken just nu) och håller reda på det tills jag har fått in fler siffror och kan avgöra den exakta positionen. Huruvida den där minnesskärpningen håller i sig efteråt vet jag inte, men möjligen har några synapser blivit lite mer trimmade och motiverade.

Read Comments

2 kommentarer:

Åsa.Li sa...

Vilken fin och annorlunda present. Jag sysslar också med sudoku periodvis. Korsord är för svårt men sudoku kan också vara svårt men de kräver inte kunskapen utan ett annorlunda sätt att tänka. Minnet skärps verkligen! Blev sugen på att börja igen. Tog faktiskt med boken på jobbet så det är väl bara att sätta igång....

lopplisa sa...

Wow! Vilken fin present!! Väldans kul idé!!