20 mars 2013

Hjärtliga hälsningar

Man får aldrig vara hjärtlös tycker jag, så här är lite behjärtansvärt pyssel.
Mina ögonproblem gör mej frustrerad och då blir jag förbannad och tänker att jag ska nog visa dom (hmm?) så då gör jag sånt som jag egentligen inte orkar med, bara för att visa att jag visst kan! Att högerögat värker och båda ögonen blir dimmigare och knastrigare än vanligt får jag väl skylla på min tjurighet då, men jag kan inte låta bli.
 Igår tänkte jag att jag ska leta rätt på pärlor och sånt som jag ändå har lite av, så kan jag göra nåt av det istället för att det ligger påsar med bara enstaka saker i och skräpar i lådorna. Det blir mindre rörigt i lådorna, men å andra sidan vet jag inte var jag ska göra av de färdiga smyckena heller, men that´s another problem - faktum är att jag börjat hänga upp dom på gardinerna nere i butiken!
 Jag hittade då en påse med dessa fina glashjärtan, kanske lite tråkiga i färgen för min smak, men blanka och härligt lena. Och dom satte jag raskt på guldfärgade knoppinnar. Jag kompletterade med guldbronsfärgade seed beads - det sitter en sån ovanpå varje hjärta och så trädde jag halsbandet med dom. Det var seed beads av lite större format så det gick bra.
 Av ett par hjärtan blev det också örhängen

Jag har kommit på att detta pinneripyssel skapar ett zen-buddhistiskt lugn som är bra för mej. Även om jag inte förmår koncentrera mej så jag kan meditera "på riktigt", så kan koncentrerat skapande också ge harmoni.

Så här är lite mera pinnerier.
När jag tidigare (som vanligt) letade efter något annat, så hittade jag en påse med de svarta porslinshjärtana och tänkte att dom har jag ju inte gjort så mycket med.
  Till det här halsbandet använde jag också böjda silverrör som jag inte heller gjort så mycket av. Hjärtana satte jag på pinnar med en pärlhatt nertill och små silverkulor ovanför. Jag trädde också det här halsbandet på smyckewire med silverrören och små svarta pärlor emellan. Pärlorna behövdes för att hjärthängena skulle hålla sig på plats eftersom rören är tunna nog att gå genom öglorna jag gjorde på pinnarna. Hjärtana har ett fint mönster (olika för varje) om man tittar noga efter.
Och så hittade jag en påse med silverfärgade filigreepärlor och tänkte att, hmmm, dom har jag heller inte gjort så mycket med. Så jag tog och satte dom på öglepinnar tillsammans med svarta pärlor. Jag kombinerade dessa länkar med hjärtlänkar till ett halsband. 
De flesta länkarna består av en svart pärla, en filigreepärla och en till svart pärla. Länkarna med hjärtan består av pärlhatt, hjärta, pärlhatt (phts65) och en rund pärla. Det går ganska snabbt att göra alla länkar, sen är det lite pyssel med att sätta ihop dom. Man kan sätta ihop direkt ögla i ögla, men jag använde bindringar. 
 Jag gjorde ett par örhängen med de svarta hjärtana också, samma pärlhattar och två storlekar på de runda pärlorna. De här örhängena satte jag på svarta örkrokar

När jag ändå var inne på att sätta pärlor på pinnar och hade gott om filigreepärlor kvar, så blev det ett till par örhängen. Två klasar med filigreepärlor. De är hopsatta med samma teknik som det här armbandet, fast med kortare pinnar så pärlorna sitter tätare. Jag hängde upp klasarna på stora bindringar och vanliga silverfärgade örkrokar.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...