Fuskpolo av urvuxen tröja

Under Susannes återbruksutmaningsveckor sydde jag ju faktiskt en del. Men sen slog syrumsfobin till igen och jag har inte varit in i syrummet sedan jag sydde den där bäddkoftan. Så den här fuskpolon är en gammal sak som jag gjorde för många år sedan. Och den ursprungliga tröja härstammade från 70-talet!

 Tröjorna på den tiden var tämligen små - både smala och korta - och det enda rymliga på den här tröjan var kragen. Så när jag inte rymdes mer i tröjan så klippte jag bort de delar som var för små och så blev det en fuskpolo - ett sätt att åtminstone delvis få behålla en tröja man gillar men som blivit för liten. Kanten sicksackades och är ganska ojämn och osnygg, men den ska ju inte synas ändå.
 Kragen är hög och kan vikas 3-4 gånger. Det känns som om det är en del ull i garnet så den är varm och skön. Eftersom det är ganska stora stycken både bak och fram så värmer den även bakpå ryggen och man kan ha polon under en kofta eller annan tröja som är mer urringad utan att kanterna syns.
Nu tog jag mej i alla fall in i syrummet igen för att leta efter tröjans muddar från ärmarna och nederkanten, som jag var säker på skulle finnas kvar nånstans. Och efter lite djupdykningar i några lådor så hittade jag dessa muddar. Jag hade hoppats att ärmarna skulle vara kvar också, då hade jag kunnat sy såna här vantar direkt, men tyvärr var ärmarna bortklippta. Det är möjligt att jag gjorde sockar av ärmarna och att det var när dom var uppnötta som jag klippte loss muddarna. Nå, jag får väl sy dit något annat på muddarna då, när jag kommer på vad jag vill göra av dom.
Det positiva var i alla fall att jag tog mej in i syrummet och det kändes bra - jag har nämligen saker jag vill sy nu och jag måste komma över den där prestationsångesten, eller vad det nu är som skrämmer mej.

Read Comments

3 kommentarer:

Åsa.Li sa...

Smart och enkelt att göra en halspolo.

myrica sa...

Så trevligt med en halspolo, det behövs för det är snålt i vinden.
Ha det
kram

lopplisa sa...

Smart återvinning/återbruk! Kommer väl i håg tröjmodeller av beskrivna slag. Det var på den tiden man köade utanför Puss & Kram i Sthlm, i timmar om det var lördag!