23 mars 2013

Bra gratisprogram för fotoredigering

Jag har ju tipsat förut om en del roliga och användbara datorprogram - dom flesta gratis för det är alltid trevligt att hitta. Alla programtips finns under etiketten Programtips.
För mej är ju bilderna en viktig del i bloggandet - det viktigaste faktiskt. Och att fota småsaker som pärlor och smycken är inte lätt om man inte har den bästa utrustning för ändamålet. Det innebär att bilderna behöver bättras på i efterhand. Dom äldre bilderna i bloggen är ofta murriga och inte särskilt färgriktiga, vilket ju är ett problem då jag vill kunna visa just färgerna på t.ex. olika pärlor. 
I början hade jag alltså inte något bra och lättarbetat program för att fixa till bilderna. Men sent omsider hittade jag ett - det är riktigt bra och det är GRATIS! 
Det heter Photoscape och finns att ladda ner här
Det finns massor av olika funktioner i programmet. Det jag använder och ska demonstrera lite av är funktionen Redigerare som ligger längst upp i det här hjulet. När man klickar på det får man ett fönster med mappar till vänster och nedanför mapparna visas miniatyrer av bilderna i den mapp man väljer. Klicka på en bild som ska redigeras och den kommer upp i stora rutan till höger.
Nedanför bilden finns en panel med fyra flikar och en massa verktygsmenyer. Det här är menyn under fliken Hem - det är här jag pular med bilderna. Även fliken Beskär kommer till användning. När man klickar på beskär blir muspekaren en liten pil, och man håller nere vänster musknapp och drar en rektangel som fångar det man vill behålla av bilden. Man kan flytta omkring "ramen". Det går att göra en rund beskärning också och speciella mått.
Klicka på knappen Beskär när du är nöjd.
Men tillbaks till fliken "Hem". Där finns alla verktyg för att justera färg, ljus, skärpa, vända bilden m.m. Det jag använder i första hand är knappen "Ljus, Färg". Ocm man klickar på själva knappen kommer det upp några reglage där man kan finjustera och t.ex. ljusa upp bilden - oftast börja jag med det. Här kommer ett exempel.
Originalbild - mörk och lite murrig. Jag drar Ljusa upp-reglaget till 100% och klickar OK.
Nu är bilden uppljusad, men bakgrunder är lite gulaktig. Då är det dags för vitbalans. Klicka på den lilla pilknappen bredvid "Ljus, Färg"-knappen och välj Vitbalans (eller tryck Ctrl+W). Klicka sedan där det borde vara vitt på bilden.
Det finns en massa olika verktyg för att förbättra färg och ljus i bilden. Pröva dej fram och testa de olika funktionerna tills du hittar det som har bäst effekt på just din bild.
Efter vitbalansen ser bilden ut så här - klara färger och vit bakgrund. Ibland får jag ljusa upp ytterligare, ibland behövs det mer kontrast, men här räckte det med två justeringar så blev bilden bra. Inlägget där den här bilden finns är från 2/4 2010. 

"Ta bort färgstick" är ett bra verktyg om en bild tonar åt något håll och man vill få bort den toningen. 
På den här bilden använder jag det verktyget och tar bort det gulorangea färgsticket.
Man drar i reglagen och ser hur det påverkar bilden - det är alltså den färg man vill ha bort som man försöker hitta. 
Så här blev bilden då. Den behöver nu ljusas upp. 
Bilden är ljusare upptill än nertill så det är svårt att få den riktigt bra, jag fick också ta till lite vitbalans, men nu är den betydligt ljusare och med klarare färger än originalet. Den här bilden är från mitt näst första gästpysslarinlägg.
Knappen Autonivåer är också bra att prova för att få bättre färgbalans i en bild. Som sagt, det är bara att prova sej fram, för det beror ju helt på vad man behöver rätta till. Bilder tagna på håll och med blixt kan behöva helt andra justeringar.
Och har man många bilder med samma problem kan man spara tid genom att välja "Massredigerare" istället för "Redigerare" och göra alla i ett svep. 
Att fixa bilderna är en sak, men att byta ut dom gamla mot dom nyfixade i inläggen, det är den jobbiga biten. Jag fixar några då och då när jag länkar bakåt till dom där gamla inläggen.

Sen kan man ju skoja till det med något filter, som det finns ett flertal av också ...
Vilken bild kan det här vara?


1 kommentar:

Susan sa...

Tack för tipset! Jag använde GIMP innan, men detta verkar mycket enklare.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...