18 feb. 2013

Tillspetsat

Jag är ju inte den romantiska spetstypen, vare sig i heminredning eller kläder, men givetvis sparar jag på alla spetsar och brodyrer som jag sprättar loss från gardiner, dukar och lakan, för dom är ju dekorativa. Nu har jag en bunt så jag tänkte att det kanske vore på tiden att göra något av dom. Så jag gjorde en kudde som är som en provkarta på olika spetsar.
Jag sydde kudden av ett rosa indiskt bomullstyg med smala vita ränder - det var ju enkelt att hålla sig efter ränderna när spetsarna skulle sys på. Det är lite olika nyanser på spetsarna, ett par är kritvita men den bredaste nertill och den smala upptill är oblekta, alltså lite gulaktiga.Kudden är 40x40 cm.
Jag sydde också på en rad med knappar för att få en intressantare effekt. 
Baksidan syddes som ett vanligt örngott. Kudden är 40x40 cm.
Jag tänkte göra ett par saker till av tyget (för att göra slut på det) men jag funderar fortfarande på vad, och om det ska vara spets på dessa saker också (i så fall kommer ett Tillspetsat - del 2 så småningom). Nu blev det bara ett hårband med en fin spets på. Baktill på hårbandet tog jag ett tunnare tyg som jag kunde dra in en resår i så det är lite flexibelt.
Idag skulle jag sy något helt annat, men när jag letade efter ett lämpligt tyg till detta så hittade jag ett par gardinlängder med gröna spetsar. Det är ett fint randvävt tyg och jag köpte dessa gardiner på second hand i tanken att det skulle bli fina shoppingkassar av det. Så nu sydde jag en sådan.
Och naturligtvis fick den gröna spetsen vara med. Eftersom det är ett liksidigt tyg så var det bara att vika ner kanten upptill. Kassen är ca 40x40 cm så den duger till matinköp, men den kan ju användas till lite av varje. Såna här kassar kan man ju ha hur många som helst av. Jag köper aldrig plastkassar utan har alltid med mej en eller flera tygkassar när jag går till affärn eller åker till stan.

Det blev alltså ett återbruksinlägg som går till Susannes återbruksutmaning

 Sen råkar jag ha några nya spetsar också som jag beställde nån gång före jul - med lite färg som omväxling. De har samma mönster men ser ändå lite olika ut. Den gröna och lila är 25mm bred, den vita 30mm. Den rosa ser ut att ha blivit mer uttöjd på längden och kan kanske töjas ut lite på bredden istället så den blir mer som den vita. Dom här spetsarna säljer jag och dom kostar 12 kr/meter.


  



3 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Många fina saker fick du sytt med spetsarna. jag tycker bäst om den rosa kudden. Det var smart att dela med lite reklam också för din shop :)

x-handarbete-pyssel sa...

Fin kudde!
Och kassen, bara så trevlig!

myrica sa...

Vilken underbar kudde, det är ju så mysigt med spets.
Ha det gott
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...