Snabbsydda sköna byxor

 Härom natten när jag inte kunde sova så steg jag upp och gick in i syrummet. Där tog jag fram en bit svart wct-tyg som jag köpt på second hand nån gång för 30 kronor. Sen letade jag fram ett enkelt byxmönster och klippte till ett par slapparbyxor. Jag förenklade mönstret ytterligare genom att eliminera sidsömmen - jag la fram- och bakstycke intill varann och klippte ut delarna i ett stycke. Istället för den breda linningen på mönstret förlängde jag överdelen till midjehöjd + fåll. 
Jag sydde ihop ben- och grensömmar då, den natten, och igår fållade jag benen och sydde linningen med en inlagd bred resår.
Riktigt sköna blev dom. Wct-materialet är ju flossat på insidan och så är det en aning elastiskt. Som hemmabyxor föredrar jag såna här mjuka byxor utan dragkedja, som man bara drar på sig. Dom ser lite för långa ut, men det är till viss del dom där tofflornas fel. Men jag vill inte ha för korta byxor för det ser så fånigt ut när dom flaxar kring fotknölarna. Det här blir ju i första hand innemysarbyxor, men dom kan ju duga som promenadbyxor i vår också om jag inte hinner nöta upp dom innan dess. 
"Men jag har skönaste magen", säger Stella.
"Jag tror vi är två i huset som borde motionera mera", säger matte.

Read Comments

0 kommentarer: