Presentaskar av toarullar

Om du ska ge bort ett smycke som du knåpat ihop själv, så passar det väl bra med en presentask som du också knåpat ihop själv. Av tomma toarullar kan man göra fina askar som är lagom stora för de flesta smycken. Det är ett roligt återbruksprojekt också, så det här är ett inlägg till Susannes återbruksutmaning.

Jag gjorde tre stycken askar idag.  

 Tre toarullar, några bitar fint papper, lite band och annat för pynt.
Börja med att vika in kanterna i form av halvrundlar - en djup böj som sen går upp i två spetsar ungefär i mitten av öppningen.
När båda kanterna på öppningen är invikta möts kanterna en aning omlott.
 När du har gjort likadant i båda ändarna av rullen ser det ut ungefär så här. Jag gjorde vikningarna först för att mjuka upp pappen, sen vek jag ut flikarna igen innan jag satte på pappret.
Klipp till papper som räcker runt rullen och ca 1 cm i vardera änden som du kan vika in. Limma fast pappret och vik ihop flikarna.
Om man inte ska ha snöre/band om, så kan man limma eller tejpa ihop ena änden innan man stoppar i presenten, men annars håller dom vikta ändarna ihop bra ändå.
Jag använde lite olika band till mina askar, här ett smalt satinband som jag knöt ihop till ett bärhandtag. Ett papphjärta limmades på.
Ett sicksackband knöts runt asken och på ändarna limmade jag på hjärtan av hobbyfilt.
Den här asken fick ett lila organzaband.

Read Comments

8 kommentarer:

Åsa.Li sa...

Vilken toppen ide! Ser ut som köpes kvalite av toarullar. Tar genast den ideen:-)

Kraja Maria sa...

Smart och fint!
Den idén lånar jag nog av dig... :)

Susanne Johansson sa...

kanon fina askar! Håller med Åsa att askarna ser inte ut att vara tillverkade av toarullar.

Miris Skaparlusta sa...

Tack för kommentarerna. Jo, med fina papper kan man kamouflera skräpet så det ser riktigt elegant ut.

lopplisa sa...

Jättefina!! Ska absolut läggas på minnet för framtida bruk!

Sanna sa...

Så smart, har redan plockat upp ett gäng toa/hushållsrullar ur pappersinsamlingen.. =)

Sandra Larsson sa...

Vad fint och smart! Jag ville jättegärna pinna det här men hittade det inte på din pinterest, vadan detta? =)

Miris Skaparlusta sa...

Sandra, jag har inte mina egna bilder på Pinterest, men du kan ju pinna direkt från bloggen.