21 feb. 2013

Pinna på!

Idag pinnade jag för glatta livet! På min promenad pinnade jag på i maklig takt (och utan uppraggning idag), men sen satt jag i min källare och pinnade desto flitigare. Att sätta pärlor på pinnar är väldigt avkopplande - man behöver inte tänka (när man väl bestämt vilka pärlor man ska ha). Det blev ganska många olika pärlor idag.
 Först gjorde jag en massa halsbandshängen med sex olika pärlor.
 Överst rispärlor av turkos + rosa CCB-pärlor. Mellanraden är blålila glaspärlor och turkoscoins. Nederst fuchsia glaspärlor och bronsfärgade kristalldroppar. Dom nedersta sitter på hattpinnar medan dom två övre raderna förstås är på öglepinnar för att kunna länkas ihop. Hur man gör visar jag här.
Sen satte jag alltihop på en guldfärgad halskedja
  
 Dom sista minuterna innan jag skulle stänga butiken gjorde jag några öglepinnar med pärlor i olika storlek, färg och material. Det här kan ju varieras i det oändliga, det behövs ju inte så många pärlor till varje pinne - 4 st 8mm, 5 st 6mm och 8 st 4mm på 45mm öglepinnar.
 Jag trädde ett svart bomullssnöre genom alla öglorna och längst ner satte jag på ett par extra pärlor plus ett hänge. Hänget sitter på en bindring så det är utbytbart. Jag knöt en ögla på snöret på vardera sidan om den översta öglepinnen - vill man flytta om pärlraderna är det bara att knyta upp och trä om.

1 kommentar:

lopplisa sa...

Läckra glassiga skapelser! Etnisk kitsch? Love it!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...