Pärlgirlang blir makraméarmband

Ett inlägg i serien "Jag hittar inte det jag söker, men nånting annat dök upp ..." Den här gången en pärlgirlang.

Så av en bit av pärlgirlangen och ett vitt bomullssnöre blev det ett armband. 
Ett återbruk i form av nytt nvändningsområde för en pärlgirlang. Kanske har du någon bland ditt julgranspynt? Clas Ohlson har en variant i guld, silver eller rött.
En makraméknut mellan varje pärla - pärlorna sitter så tätt så knutarna knappt syns.
Det var en sån här pärlgirlang som jag hittade i en låda (där den legat i åratal). Pärlorna är fastgjutna på tråden så det går inte att få loss dom och använda dom som vanliga pärlor ...
  ... vilket är lite synd, för det är läckert blå pärlor med glitter i. Men på nåt sätt skulle man väl kunna använda dom, tänkte jag.
Jag började med att knyta fast en splitring mitt på bomullssnöret och sen knöt jag fast det mellan dom två yttersta pärlorna. Sen knöt jag knutar mellan varje pärla till lagom längd och avslutade på samma sätt med en splitring som knöts fast. 
I båda ändarna limmade jag fast knuten med splitringen på pärlan innanför (så att den skulle hålla sig på plats) och klippte av pärlgilrangen. Nu är det en knut med en splitring ytterst i var ände. 
I splitringarna satte jag ett klolås och en förlängningskedja med en delfinberlock.

Och igår hittade jag en annan pärlgirlang, med större rödaktiga metallicglänsande kulor.
Riktig julgransgirlang!
 En bit av denna blev superenklaste armbandet - linda tre varv runt armen, ta till lite extra och klipp av.
 Låses genom att ändarna läggs omlott och så pressar man kulorna på ena änden mellan kulorna på andra änden. Eftersom kulorna sitter så pass tätt så håller dom fast varann!

Read Comments

2 kommentarer:

myrica sa...

Så härliga armband det blir av en girlang, fint.
kram

Anonym sa...

Oh så mycket vackert....
www.av-eriksson.se