19 feb. 2013

Lila örhängen

Av någon anledning har jag inte gjort särskilt mycket i lila (fast det blev ju ett lila armband häromdan och ett par tofsörhängen tidigare). Anledningen kan vara att jag inte ha särskilt mycket lila pärlor. Konstigt, för jag gillar ju lila - t.o.m. butiksdörren är lila! Jag måste skaffa hem mer lila!
Av det jag har, har jag nu i alla fall gjort två par lila örhängen.
Helt olika stil - slanka och mulliga ...
 Här har jag satt akrylbikoner på öglepinnar och länkat ihop dom ...
... och längst ner satte jag ett par "blomblad". Att länka ihop pärlor på det här sättet är faktiskt roligt och det går snabbare än man tror - även om man gör ett helt halsband - så det ska nog bli mer sånt.
För dej som är nybörjare på pinnar och pärlorpyssel, så har jag här lite tips på hur man använder pinnar och vilka verktyg man behöver.  Ett annat sätt att länka ihop ser du här.
Till dom mulliga örhängena tog jag några av dom där pärlorna som ser ut som om dom har rhinstenar, fast det egentligen är silvriga gropar. Dom trädde jag på ett par bitar av den ljuslila aluminiumtråden och tog ihop det till en cirkel - ena änden på tråden blev också en ögla för upphängningen.
Sen satt jag och pysslade med en silverfärgad tunn kedja som jag virade som ekrar, men det gick inte att få ihop det i slutänden så jag gav upp den idé, även om det såg snyggt ut. Istället tog jag ett par av de glittriga silverringarna och band fast dom med en tunn metalltråd - då blev det i alla fall lite mer silverblänk på örhängena. Pärlorna är ju lätta så det blir inte så tungt även om örhängena är ganska stora.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...