5 feb. 2013

Drömfångare

Nu har jag snott titeln från veckans avsnitt av Susannes återbruksutmaning. Hon hade gjort en drömfångare i en alldeles egen stil och jag blev helt enkelt inspirerad. För flera år sedan försökte jag göra ett par drömfångarörhängen men det blev inte bra så jag gav upp (jag hade inget bra material för ändamålet). Men jag har haft tanken om att göra ett nytt försök med ett drömfångarsmycke. Så idag gjorde jag detta hänge.
 Jag är inte lika friskapande som Susanne så min drömfångare blev mer traditionell, fast i litet format.
Jag började med en bit färgad aluminiumtråd där jag knorrade ihop till ett fäste i ena änden. Sen lindade jag ett brunt fuskmockaband runt stommen och tog ihop den till en ring.
Med en bit pärlgarn knöt jag nätet. När man gjort första varvet knyter man nästa varv med knutarna mitt på första varvets bågar, sen upprepar man varv efter varv tills man är i mitten. Det blev inte så särskilt jämnt och prydligt men det är inte så nödvändigt heller.
 När jag gjort nätet så kom jag på att jag borde haft lite pärlor med, så det blev att knyta dit dom i efterhand.
 Så letade jag fram några små fjädrar. Jag lindade tunn silvertråd runt fjäderpennorna för att kunna fästa dom (som påskfjädrar) och trädde på ett par pärlor (som limmades för att inte glida av). Sen var det bara att fästa fjädrarna på drömfångaren.
Den lär ju inte fånga några drömmar så här, men ett blickfång blir det väl åtminstone ...
 Jag har tre drömfångare som hänger på olika ställen. Den här hänger ovanför min säng. Den är ju lite annorlunda med flera små drömfångare och dessutom ett vindspel. Med tanke på sistnämnda detalj så är den väl tänkt att hänga ute, men en drömfångare ska ju hänga ovanför sängen om den ska fånga några drömmar.
 Denna hänger i gästrummet. Här har nätet en mer ovanlig knytning.
Den här hänger i sovrumsfönstret, där den kanske hindrar dåliga drömmar från att smyga sig in den vägen.

Wikipedia finns det lite information om drömfångare och deras funktion. Hos Miss Magic Girl (svensk text) får man veta lite mer.

2 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

åh...så fina! Snyggt som smycke! Du fångar nog upp alla dina drömmar med alla dina drömfångare som du har upphängda ;) Bra med mer information om drömfångarens uppgift.

myrica sa...

Vilket härligt smycke du gjort, jätte fint.
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...