11 feb. 2013

Bh-top av trång tröja

Jag har tröttnat på bygelbehåar som klämmer och är obekväma (kan till viss del bero på att jag gått upp i vikt så allting känns trångt) - vill man vara snygg och få fin form på boobisarna är dom väl bra, men är man mestadels påbyltad tjocka tröjor så spelar det ingen större roll vad man har längst inunder. Hela vintern har jag använt en sport-top istället och den håller behagen någorlunda på plats utan att bli obekväm. Så jag har haft tanken att sy mej  en i den stilen och jag har letat i sy om-högen efter något lämpligt att sätta saxen i. Och jag har en vansinnigt trång (närmast intravenös) tröja som jag tänkte använda, men så hittade jag en nästan lika trång silkig polotröja bland loppiskläderna, så den återtog jag.
 Tröjan är i ett slinkigt tunt material med lagom stretch.
 Jag använde sporttoppen som mall. Men jag klippte den nya toppen mer som ett linne istället för den där brottarskärningen som den svarta toppen har. Tröjan var lagom bred så jag kunde behålla sidsömmarna.
Det syns knappast på den här bilden men framsidan är ju mer urringad än baksidan. Man får komma ihåg att lägga till för en bred fåll nertill för man måste ha en ca 2cm bred resår för att toppen ska sitta bra.
Jag trodde ju att det här skulle bli ett snabbt fixat projekt men det blev besvärligare än jag kunnat ana. Tyget gick ju inte att sy i - stygnen tog inte!! Det skulle förstås vara en trikånål grovlek 75 och nån sån hade jag inte. Men idag var jag in till Monica på garnaffären och hon hade såna nålar så jag köpte en förpackning. Okej, då gick det bättre. Men då var det sytråden som jäklades, den flisade upp sej och gick av ett par gånger. Lite mer svärande, men när jag bytte till en maskinbroderitråd som är tunn och silkig så gick det till slut.
Jag fållade på enklaste sätt genom att bara vika in kanten kring hals och armhål och sicksacka. Resåren sydde jag ihop och vek fållen över den så den syddes in direkt.
 Någon live-bild tänkte jag inte ta, men det blev en ändå och eftersom jag ju ser riktigt sportig ut så kan jag väl bjuda på den. Jag önskar bara att jag kände mej sportig också, även om jag tar mina promenader så känner jag mej helt utan ork.

Detta blir ett bidrag till Susannes återbruksutmaning.

2 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Oj vilka sy kunskaper du har. Detta måste prövas!

Iselind sa...

Fasiken vad smart som återbruk. Aj like!!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...