6 feb. 2013

Återvinningsåterbruk

Idag tog min  kärra och drog iväg med en del till återvinningsstationen - allt utom papper blev det idag. Det är ju bra med källsortering och återvinning, men problemet är var man ska förvara allt innan man drar iväg med det. Om man är smart och tar med sig det man har varje gång man går till affären, så skulle det ju inte hinna bli så mycket, men jag kommer aldrig ihåg det förrän det blir alldeles nödvändigt.
Praktiska kassar för ändamålet finns att köpa och jag hade såna, men dom försvann. Jag fick skjuts till återvinningen med en kompis en gång, men glömde sen kassarna i hans bil så dom hamnade i stan. Sen hade han inbrott i bilen och sen dess är mina kassar försvunna - tjuvarna tyckte kanske dom var bra att bära tjuvgods i. Sen dess har jag hållit till godo med vanliga plastkassar och en papplåda.
När jag fick hem mitt nya farstugolv var det hoprullat tillsammans med ett lika stort sjok av någon sorts prasslig plast. Idén föddes då, men först nu tog jag tag i det.
  En kasse har jag sytt idag. Den blev större än jag trodde - en botten på 30x35 cm låter ju inte så stort, men med 35 cm höga sidor blev det en rejält rymlig kasse och jag fick ner hela pappersåtervinningshögen. Dom övriga kassarna får bli mindre annars rymmer jag dom ingenstans. 
Så här ser materialet ut på nära håll - det är fint smårutigt, som ett korgflätat mönster.
Det gick bra att sy i materialet, men det är lite otympligt för det är ingen mjuk sladdrig plast utan ganska styvt. Rätt hållbart verkar det fast det är tunt - det går inte riva även om man klipper ett jack, så förhoppningsvis håller kassarna ett tag. Handtagen gjorde jag fyrdubbla och sydde fast först inuti överkantens invikning och så vek jag upp och sydde fast i en fyrkant så dom håller sig upprätta. Det håller får några kilo papper i alla fall.
Alternativ användning för kassen är som shoppingkasse, tvättkorg, eller trädgårdskasse ifall jag får för mej att rensa ogräs i sommar ...

Det här inlägget blir ett bidrag till Susannes återbruksutmaning - 5:e veckan.


4 kommentarer:

HH JaJa! sa...

Jag älskar sånt där! Själv har jag gjort liknande kassar av reklambanderoller. Fin återvinning. :)

Anonym sa...

Hej!

Vart hittade du dessa fina metallbokstäver?

http://1.bp.blogspot.com/_EH3u-LVK390/TFmXUNspIaI/AAAAAAAACNM/sJnOoIrMF2g/s1600/bokst%C3%A4ver11mm2kr.jpg

//Lina

myrica sa...

Jag hoppas du får en trevlig helg
kram

Miris Skaparlusta sa...

Tack för kommentarerna!
Till Anonym - metallbokstäverna köpte jag på ebay, men dom finns inte att få tag i nu. Bokstäver i samma storlek och modell fast med strass hittar du hos barapyssel.se

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...