Armband av plastband och satinband

Äntligen har jag kommit på ett användningsområde för dessa plastband som större paket är hopbundna med.  Eftersom man inte kan återvinna dom för egna paket om man inte har utrustning för detta, så har jag slängt en hel del. Några har jag sparat för att reta katterna med, dom är nämligen härliga att tugga på om man lyckas fånga den där virriga bandänden.
På mindre paket kan det sitta smalare vita buntband, men det jag nu råkade ha var ett av de breda (11mm) gråsvarta. Och *Pling!* fick jag en idé. Här är resultatet.

Två armband med satinband knutna på plastbandet. 
Såna här band är det.
I ändarna har jag satt såna här bandfästen, eftersom fästet är 13mm brett så passar det utmärkt till bandet som är 11mm. Har man inte tillgång till såna fästen får man hitta på något annat. Man kanske kan sätta ihop plastbandet till en sluten ring lagom stor att dra över handen; jag har inte testat men det borde funka med smältlim (limpistol). Då är det ju bara att knyta hela vägen runt, fast då går det ju åt lite mer band, kanske 4 meter.
Satinbandet är 7mm brett. Det går åt 3 meter band till ett sånt här armband. Hitta bandets mitt och börja med att knyta fast bandet så att knuten hamnar på ena sidan.
  Knytningen är vanliga makraméknutar. Förutom satinband så funkar det ju med andra smidiga band som organza och sidenband (jag ska nog prova lite olika band), men är dom tunnare och smalare än det här satinbandet får man nog ta 1 meter längre för att det ska räcka.
   Avsluta med att klippa av plastbandet och sätta på ett till fäste. Limma sista knutarna och klipp av knytbandet. Sätt på ett lås.  



Det är ju åtminstone till viss del återvinning så det blir ett inlägg till Susannes återbruksutmaning igen.

Read Comments

6 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

dem var ju gör coola och trendiga!

myrica sa...

Vilka häftiga armband.
Snyggt
Kram

Sanna sa...

Tufft! =)

Åsa.Li sa...

Tokigt snygga!

Emma sa...

Väldigt snyggt! :)

Susan sa...

Fräckt armband!