6 jan. 2013

Två tröjor blir en

Nu när jag kommit över syrumsfobin (bagarutrustningen), så fortsatte jag idag med ett mindre sy om-projekt.   Och det blev en tröja gjord av två tröjor. Den rödvitrandiga låg framme för jag hade klippt ett par nisseluvor av ena ärmen. Att jag offrat en ärm till det berodde på att den där tröjan ändå skulle åtgärdas på ett eller annat sätt, den var nämligen alldeles för stor och jag gillar heller inte kortärmat.
 Så nu tänkte jag att det är väl lika bra att jag fixar den där tröjan medan jag har sylusten uppe. Jag har ju samlat på mej en hel del tyg i form av second hand kläder (och annat), så nu rotade jag fram en annan alldeles för stor tröja som också skulle klippas sönder. Båda tröjorna är av en fin tjock bomullstrikå, så kvalitetsmässigt passade dom ihop, och så fanns det ett rött inslag i den tröjan som fick bidra med ärmarna.
 Den rödvitrandiga hade en fin halsringning (även om den var i vidaste laget) och som synes så kostade den hela 10 kr på Kupan! Storleksetiketten var bortklippt men jag gissar det var storlek 46-48.
Den andra tröjan har ett fint stickat mönster och färgerna är naturvitt, gråmelerat, ljusgult och vinrött. Modellen är bredaxlad med nedhasade ärmar vilket inte riktigt passade ihop med den andra tröjan som hade mer inpassade ärmar.
Jag fick alltså formklippa ärmarna för att passa in dom i den rödvitrandiga tröjan. Eftersom ärmarna redan var lite för korta så kortade jag dom lite till så det blev trekvarts ärmar. Ca 10 centimeter i vardera sidan på tröjan klipptes bort och jag gjorde den en aning figurformad och vidare nertill. Jag behöll längden som är nästan fingertoppslång.
För att knyta ihop de två tygerna avslutade jag ärmarna med en liten mudd klippt från den kvarvarande ärmen från den rödvitrandiga.
Tröjan är nu lagom stor men känns lite vid i halsringningen (eventuella bh-band kommer att synas), kanske blir det att använda den som pyjamaströja - vilket för övrigt passar bra eftersom min favoritvinternattskjorta är totalt söndernött.  

Det här inlägget har jag skickat till Susannes återbruksutmaning!


4 kommentarer:

myrica sa...

Så fint det blev, jag har nog inte tänkt så långat att man gör en av två.
Men fin blev den.
ha en bra dag
kram

lopplisa sa...

Tack för fint visat (o)intresse häromdagen!! :) Äntligen någon som förstår avogheten mot egna födelsedagar!! Hade jag inte fyllt jämnt hade jag låtit det hela gå spårlöst förbi. Du vad praktiskt att göra en snyggtröja av två utdömda tröjor, om än med potential. Det blev ju jättefint!

Åsa.Li sa...

Både baksetet och tröjan var jätte fina! Gillar mest tröjan och avslutet i ärmarna blev jätte fint.

Sanna sa...

Åhh tröjan blev supersnygg! =)

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...