10 jan. 2013

Presentbagar av matförpackningar


Utmanad av Susanne så tänker jag extra återbrukigt i veckan. Och matförpackningar hamnar ju oftast i pappersåtervinningen, men nu räddade jag ett par förpackningar från det destruktiva ödet. Dom fick bli presentbagar istället, det blev dom säkert glada för. Kanske blir någon glad av att får en present i en sån här bag också ... Det är ju inget nytt påhitt men kan varieras på många sätt - jag använde presentpapper decoupagelack och satinband. Återbrukaren Åsa.Li har gjort en väldigt fin med tyg på.
 Den stora är gjort av ett vällingpaket och den lilla av en Varma Koppen-förpackning.
Det stora paketet skulle användas liggande så då får man limma eller tejpa ihop den öppna översidan. Ena långsidan öppnades genom att jag mätte ut en mittlinje och skar upp sidan som blir bagens öppning. Vik in flikarna och limma fast så det blir en dubbel och hållbarare överkant. Sen tapetserades lådan med presentpappret som också veks ner några centimeter på insidan i öppningen. Den mindre förpackningen hade ju öppningen där den skulle vara så där var det bara att vika in flikarna och tapetsera.
I hålen där banden skulle träs igenom satte jag öljetter så det skulle se mer proffsigt ut.
Till den stora bagen gjorde jag också en blomma av satinbandet och så gjorde jag ett vikt kort där man kan skriva sin hälsning till presentmottagaren.
Jag blev inte så nöjd med den där blomman men jag kan visa hur jag gjorde den ändå. Först klippte jag till en rundel ur en kartongbit och mitt i rundeln gjorde jag ett hål så det skulle gå att sy igenom. Jag lindade satinbandet lite omlott tills det täckte hela rundeln och sydde ihop alla lagern i mitten.
Knappen syddes på och sen klippte jag upp hela bandet runtom. Jag klippte lite innanför ytterkanten på framsidan så att banden skulle bli lite kortare där. Sen klippte jag alla flikarna diagonalt. Blomman sattes fast med limpistol på bagen och kortet knöts fast med en tråd.

4 kommentarer:

Hanne sa...

Superfint. Det där med att tapetsera kartong öppnar många möjligheter, jag måste försöka också någon gång.

Riktigt roligt det du har hittat på.

Susanne Johansson sa...

Helt fantastiskt fint Miris! Roligt att du är så aktiv med många inlägg! Jag är nöjd med min start vecka på utmaningen. Trots att länkverktyget till slut kom ditt fast lite för långt ner. Bra att du lyckades få ditt din länk och nu vet jag att det fungerar. Många kända deltagare och fler okända bloggare för mig har hört av sig och vill vara med.

Agneta sa...

Fint!

lopplisa sa...

Svårt att tro att det är pimpade gamla matförpackningar som står som grund! Tjusigt!!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...