Peyotespiral-hjärta

Det är ett par veckor kvar till Alla Hjärtans dag så jag tänkte jag skulle vara ute i hyfsat god tid att göra en sak som jag kan visa, och som du då hinner göra om du skulle vilja göra något liknande.
 Jag har inte sysslat med peyote på flera år, men jag fick för mej att jag skulle göra en peyotespiral och forma den till ett hjärta med hjälp av en metalltråd inuti. Det funkade faktiskt som jag hade tänkt!
Från början tänkte jag göra örhängen, men jag börjar med en och så fick det bli ett halsbandshänge. Men det gick bättre än jag trodde med tanke på hur taskigt jag ser och hur små dessa pärlor (seed beads) är. Jag har faktiskt vant mej med att bara se med vänsterögat och klarar nu av att hitta rätt med nålen i hålet - i höstas hade jag ju svårt att ens hitta stora hål i stora pärlor, så det känns riktigt uppmuntrande!
  Så här började jag. 6 pärlor på tråden som knyts ihop till en ring. Sätt en ny pärla på nålen, hoppa över första pärla efter knuten och trä nålen genom nästa pärla. Fortsätt med en ny pärla, hoppa över en och trä genom nästa osv. Jag använde vanlig sytråd och en big eye-needle som ju är väldigt tunn.
Det är faktiskt enklare att göra det här än att försöka beskriva eller rita en skiss som förklarar. Precis som i vanlig peyote kommer pärlorna att hamna lite omlott ovanpå varann i spiralen och den pärla man ska trä genom kommer att ligga lite högre än den man hoppar över. Se mina grundinstruktioner för peyote.
   En lång röd majskolv växer fram ... 
 När spiralen var tillräckligt lång för att kunna formas till ett hjärta, så satte jag in en bit färgad aluminiumtråd. Spiralen är nämligen ihålig så det var enkelt att trä den som en strumpa på metalltråden. Jag knorrade till ändarna, knöt ihop spiralens ändar och så satte jag dit en bit aluminiumtråd som fäste för remmen.
Hjärtat är 45x45mm stort.
 För flera år sedan prövade jag att göra ett armband i spiralpeyotetekniken. Det är precis samma teknik för att göra ett sånt här armband som den röda spiralen - genom att använda flera färger får man en randig spiral och genom att använda pärlor av olika storlek får man den här formen.

Googla på peyote spiral och välj Bilder så hittar du massor av fantastiska spiraler!
En video som visar hur man gör en sån där spiral finns här.


Read Comments

1 kommentarer:

Susan sa...

Duktig av dig! Fina peyote spiraler!