Kombinerad huva/halsduk + vantar

Våren är långt borta än, så en ny vinterutstyrsel kan man göra sej så man inte fryser bort. Igår blev det ett snabbsytt återbruksprojekt igen - för veckans återbruksutmaning hos Susanne.

 En huva/kapuschong och halsduk hopsytt och ett par matchande vantar.
 Materialet är en formlös stickad kofta från second hand och en billig fleecepläd.
Huvan/halsduken sydde jag på overlockmaskinen. Och ja, jag sydde med dom där neonfärgerna, för det är inga sömmar som ska synas så det är inte så noga (= jag ids inte byta)!
 Huvan har en söm mitt bak och jag ville inte ha en spetsig topp så sydde jag av spetsen. Fast vill man ha en roligare form på huvan så kan man ju behålla spetsen. Jag klippte fleecefodret först för att prova ut storleken på huvan, sen använde jag det som mall till den stickade delen. Koftans rygg räckte precis till huvan. Vantarna gjordes av ärmarna.
Jag klippte bara en enkelt vantform eftersom det inte är värt att göra några avancerade former när man ska klippa och sy i ett grovt stickat material. För att inte riskera att det stickade tyget remsade upp sig innan jag hunnit sy, så klippte jag bara av ärmarna och nålade fast fleecefodret som jag hade klippt till först. Så sydde jag (trestegssicksack)ihop vantens ytterdel, just utanför fodret, och klippte sedan ut vanten i det stickade materialet. Förutom minskad risk för remsning, så är det lättare att sy en bit in på ett stickat material istället för att försöka hålla ihop kanterna och sy där. Fodret sydde jag med vanlig sicksack, inte för att fleece behöver sicksackas men för att få en lite elastisk söm.
 Som syns på den övre bilden gjorde jag skaftet på fodret längre än ytterdelen för att kunna vika fodret över kanten så här. Jag har faktiskt inte sytt ihop de två delarna utan bara stoppat in fodret i ytterdelen, dom håller ju ihop ändå.
Jag sydde ihop baksömmen på huvans två delar, stoppade fodret in i ytterdelen och så sydde jag ihop de två delarna i nederkanten. Framkanterna är diskret hopnästade för hand. Halsduken klippte jag dubbel (för det är ett ganska tunt fleecetyg) och ganska bred. Mitt på remsan klippte jag upp en öppning precis så lång som huvans nederkant. Jag passade in huvan i halsdukens öppning (med framkanten invikt) och sydde ihop halsduken med huvan. 
 När man viker ner halsduken har man en dold söm och det blir lika snyggt på båda sidorna.
Sen sydde jag ihop halsdukens öppna kant, räta mot räta, med en öppning mitt bak för att kunna vända ut den. Öppningen sydde jag till sist ihop för hand.
Framkanten sitter bara fast nertill - vill man kan man vika fram resten som extra skydd mot vädret.
Jag har utnyttjat den langetterade kanten på fleecepläden både på huvans framkant och på vantarnas muddkant. Och eftersom jag behövde plädens hela längd till halsduken så har ändarna på den också den där langettkanten.
Denna 2 i 1-modell är praktisk om man inte gillar att ha mössa utan föredrar att dra en kapuschong över huvudet när det blir kallt, men man råkar ha en jacka utan kapuschong. Det är enkelt att dra av sig den här huvan också om det blir varmt (t.ex. när man ska in på en affär), utan att - som med en lös mössa - behöva stuva ner den i en påse eller väska (eller glömma den nånstans), man behåller halsduken på och huvan följer med.

Read Comments

6 kommentarer:

Åsa.Li sa...

Super! Tänk vad snygg koftan kunnde bli i en annan skepnad:-)

Susanne Johansson sa...

Snyggt och vilken förvandling. Det ser ju lätt ut att sy vantar. Det måste jag prova. Är det du på sista bilden? Kul att se hur du ser ut vännen :)

myrica sa...

Så himla bra,och snyggt.
Ha det gott
kram

Miris Skaparlusta sa...

Tack för era kommentarer! Ja, det är jag på bilden, med fjärrutlösare går det ju att fota sig själv, men man vet ju aldrig hur det ser ut förrän efteråt så det blir några omtagningar.

Eva sa...

Jättefint Miri och ett fint kort på Dig. Ställer upp som fotograf när du vill, bara ring.

Gloria sa...

Fiffigt och fin!