10 jan. 2013

Julias senaste

Min söta stamkund Julia var förbi idag också och hade med sig ett par smycken hon gjort.

 Ett makraméarmband av svart bomullsnöre och med två stycken 2-radiga mellandelar med olikfärgade strasstenar.
Fiiint! Och Julia har lärt sig konsten att göra såna där "knorrar" som alternativt lås till makraméarmband.
Och så ett halsband av den silverfärgade flätade remmen. Som hängen använde hon ett togglelås (!) i form av ett hänglås med nyckel och satte delarna på ett hängefäste. Ett fint exempel på hur man kan se alternativa användningsområden - allt behöver inte användas som det ursprungligen avsetts, flera togglelås är minst lika fina som berlocker!
Remmen avslutas med två spiralfästen och ett klolås.

Jag blev inspirerad av båda Julias skapelser, för jag har aldrig använt tvåradiga mellandelar till makramé tidigare och inte heller hade jag hunnit göra något av den silverfärgade remmen. Men nu har jag gjort ett par armband som kommer senare ...

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...